“Wie reist kan veel verhalen”
50 km en 634 hoogte meters
Vandaag hebben we een rondleiding in de basiliek in Vezelay gedaan! De 1000 jaar oude basiliek van Vézelay, bovenop de eeuwige heuvel (“la colline éternelle”), dankt z’n bekendheid aan de relikwieën van Marie Magdalena. Haar duimen of haar pinken, ik ben het nu even kwijt, liggen in het schrijn in de onder kerk. Daarnaast is het een prachtige bouwwerk dat, samen met de heuvel waarop het ligt, in 1979 tot UNESCO werelderfgoed werd verklaard. Die heuvel is echt een ding, want we moesten er met de fiets tegenop. Arno is daar de Nederlandse gids! Natuurlijk kennen we de baseliek, maar eigenlijk niet het verhaal haar ontwerp! Daar weten we nu dus alles van!
In alle vroegte zijn we op de fiets richting Vezelay gegaan! We hebben natuurlijk geen auto hier!
25 km Heuvel op en af! Ik had mijn jurk mee en tijdens de rondleiding kon ik als een nette toerist de basiliek bekijken! Ik weet nog toen we pas op fietsvakanties gingen, ik soms helemaal verbaast was over al die mensen die in hun vakanties zo ontzettend netjes in stadje of andere toeristische plaatsen waren! Wij in onze sportkleding, smerig en bezweet en dan families met kinderen in zulke keurig out fits. Ik was even vergeten dat zo op vakantie gaan, ook nog kan!
Als eerste kregen we aan de hand van een maquette een uitleg over de principes van het gebouw! De basiliek is zo gebouwd dat via de ramen met de zonnewende op 21 juni het licht precies om 12 uur een spoor van licht door kerk geeft! De weg van het licht. En op 21 december via de ramen staan de kantelen in het licht! Via de maquette met een licht spoor werd dit in het Masion de Vezelay , een soort toeristisch informatiepunt, uitgelegd! Zo bijzonder dat het begrip “Jezus het licht der wereld” in een gebouw werd weergegeven! Geen schilderij of fresco, maar door een gebouw!
Daar was ook een film over de vormen in de kerk! Door de fietstocht en de warmte werd me dat even te veel en door een korte Power Nap heb ik hier wat van gemist! Gelukkig betrapte Manlief mij en door een por in mijn ribbenkast was ik weer bij de les!
Het voorste gedeelte van de basiliek is Gotisch en het achterste gedeelte is Romaans! Als je de kenmerken van de bouwstijlen weet dan zie je het ook! De deur van het portaal heeft een prachtige timpaan! Ik ken ook een basisschool die Timpaan heet. Wat deze naam dan voor betekenis voor de school heeft is me niet duidelijk! Vraag ik een keer na!
Maar ook de kapitelen zijn wereld beroemd!
De grote vraag is voor mij hoe 1000 jaar geleden mensen zonder enige hulpmiddelen zo’n bouwwerk konden bedenken en maken. Het hedendaagse metriek stelsel was nog niet uitgevonden! De lichaamsmaten als voet en el werden gebruikt!
Ze gebruikten het meettouw: een touw met 13 knopen waarmee allerlei hoeken konden worden gemaakt en de stok met duimen, voet of el! De man van Vitru was een tekening van mensen lichaam met de verhoudingen. Niet de maat was belangrijk, maar de kloppende verhouding!
Nu pas vallen allerlei wiskundige begrippen bij mij op z’n plek! Erg boeiend!
We zijn inmiddels bij 35 dagen onderweg, maar wat een ervaringen hebben we inmiddels opgedaan! Inderdaad, na zo’n reis kunnen we ‘veel verhalen!’ Wat een boeiende rondleiding!
N.B. zie ook de foto:
De gulden snede – of de ‘sectio aurea’ of ‘divina proportia’ (goddelijke proportie) – is een fascinerend begrip uit de wiskunde. Het gaat om de verdeling van een lijnstuk in twee ongelijke delen, waarbij het kleinste deel zich tot het grootste verhoudt, zoals het grootste zich verhoudt tot het geheel. Of: de gulden snede ontstaat als een lijn AB door een punt S zodanig in tweeën wordt gedeeld dat AB staat tot AS als AS staat tot SB. Bijgevoegde tekening maakt dit duidelijk.
De bedoelde verhouding a/b wordt het ‘gulden’ of perfecte getal genoemd en dit getal wordt aangeduid met de Griekse letter phi. Phi is ongeveer gelijk aan 0,618.
Het fascinerende nu is dat die ideale verhouding op heel veel – en soms onverwachte – plekken wordt teruggevonden: in de kunst, in de muziek en in de architectuur, maar ook in de natuur en in het menselijke lichaam. Daarom wordt het soms gezien als een ‘magisch’ en mysterieus getal. Zo zouden de Egyptische piramiden gebouwd zijn volgens de gulden snede, en ook het Parthenon in Athene. De gulden snede kenmerkt ook de draaiing van een slakkenhuis, of de wijze waarop de zaden in een zonnebloem zijn geplaatst. En ook in het menselijke lichaam vind je de gulden snede terug. In je vingerkootjes bijvoorbeeld: in de verhouding tussen de lengte van het middelste botje van je vinger tot het langste en het kortste botje. Of in de verhouding van de lengte van je neus tot de breedte.
In de renaissance was de gulden snede in de beeldende kunst en in de architectuur de norm voor harmonische verhoudingen. En het lijkt ook telkens zo dat een gebouw of een werk waarin de gulden snede werd of wordt toegepast een hogere esthetische waarde heeft voor de toeschouwer, dus mooier oogt. Ook de ‘perfecte’ mens is gebouwd volgens de gulden-snedeverhouding. Met ‘De Man van Vitruvius’ liet Leonardo da Vinci zien wat de perfecte proporties zijn voor het menselijke lichaam. De afstand tussen het hoofd en het middel verhoudt zich tot de afstand van het middel tot de voeten zoals die zich verhoudt tot de totale lichaamslengte.
Reacties
Een reactie posten