Dag 42 Obebai

 80 km 500 meter klimmen 

Zijn we vroeg op de camping, is het nog 17.00 uur voordat ik zit! Bij aankomst was ik even helemaal munt! De warmte, op zich viel dit mee, maar het klimmen en dalen hakt erin! Il krijg steeds meer bewondering voor Eric Landu de rolstoelman! Die doet zestig km op een dag en doet daar 10 uur over! Wij fietsen 80 km, maar 20 km meer. Doen daar 5 uur over! Ik ben dan uitgerangeerd! Hij maakt 20 dagen van 10 uur! Wat een prestatie! 

Had ik het gisteren over hoe druk je het kunt hebben? Een ding vergeten! De route voor de volgende dag, dagen bekijken…. Wij hebben verschillende kaarten. Maar de een digitaal en de ander op papier. Bij de een staan bepaalde namen groot gedrukt en ergens anders kun je ze niet vinden! Maar we hebben het weer voor 2 à 3 dagen rond! We willen rond de 80 km, dan heb je wat speling als het tegen valt! Dan moet er een camping zijn en ergens een winkel! Soms heb je een winkel en de andere keer alleen de camping. 

Na 2 uur hebben we het klaar! We hebben morgen een camping als we een stukje omrijden! De dag erna een B en B en dan weer campings! B en B’s zijn leuk, zeker met ontbijt! Maar dan kan je soms niet vroeg vertrekken en het wordt in dit gebied meer dan 30 graden! 

30 Graden en klimmen en verplicht 90 km is nog wel even een opgave! Maar dat is voor morgen! 

We leven nu al weer weken in de buitenlucht! Dat is heerlijk! Koud of warm, gewoon lekker! 

Wat me opvalt is dat ik eigenlijk geen enkele last  heb van een verstopte neus! Tijdens de Camino al niet en nu blijven de zakdoeken ook in de tas. Anders hingen ze wapperend aan het stuur naast de vaatdoek! Ik heb in het voorjaar accu punctuur gehad! Als ik de naalden voor de hooikoorts in de juiste baan had, moesten ze erna een minuut of 5 uit! Ik begon dan vreselijk te niezen en de snottebellen kwamen uit mijn neus en ogen! We dachten dat de behandeling niets had gedaan! Want ik heb de naalden amper in gehad! Of het hielp voor de hooikoorts kan ik eigenlijk niets van zeggen, want voordat de hooikoorts begon zat ik in Spanje! Maar het valt op dat ik zo goed ruik! We reden vandaag door een wijn gebied! Zo mooi! Prachtige dorpjes, vol met bloemen! Echt super geweldig! Maar ik ruik ook de bestrijdingsmiddelen. Ik herken de geur! Ruikt als de meeldauw bestrijdingsmiddelen die mijn vader gebruikte! Fietsen we nu de hele dag doorheen! Ik ruik ook de auto’s ! Ik dacht in Tsjechië dat ze daar nog auto’s hadden zonder katalysator! En de dieselauto’s! Ook vreselijk! 

Maar eergisteren op camping viel ik bijna flauw van de sigaretten rook! Afschuwelijk! De buren rookten en dronken de hele middag, gingen daarna BBQ! Ook lastige geuren! Maar de volgende morgen toen we om 6 uur opstonden! Voor mijn gevoel waren alleen rokers wakker! Hoesten, over de hele camping hoorde ik het! Maar daarna de rooklucht! Onze buur zat om 6.15 uur te roken voor zijn tent! Zo sterk ruik je dan deze lucht! 

Nu weet ik natuurlijk niet of ik nu meer ruik, omdat ik minder last heb van mijn allergieën of dat ik het nu zo ruik, omdat ik thuis en op mijn (vrijwilligers) werk niet meer in aanraking kom met sigarettenrook? In Tsjechië en Oostenrijk was het vreselijk! Ook de chemische sigaretten! Alle mensen die buiten waren ( alle is misschien te veel, maar in mijn optiek veel) rookten! Op de camping, in parken, bij winkels, tijdens het wandelen met de kinderwagen met een baby! Niet te geloven ! Zou er ooit een rookvrije generatie komen? 






Reacties