Dag 30 Engelhartzell

55 km 

Wat weer een dag ! Van een Romeinse nederzetting, de Sissi kamer, een houten fiets en een vesper in een klooster! 

Als we op onze normale tijd wakker worden, 6 uur, regent het! Dat is wel vervelend! We raadplegen Weeronline en die zegt de hele  dag wat miezer, vanavond regen, morgen mooie dag en zaterdag de heeeeele dag regen! 

We besluiten om vanavond een hotel te boeken en voor de komende twee dagen ook! 

Passau, ons doel voor vandaag, heeft alleen kamers voor hoofdprijzen! Maar 15 km eerder zit een hotel voor gewone mensen zoals wij!

Maar eerst de kunst om weg te komen van een  camping in de regen! We hebben weer geluk dat deze camping een mooi overdekt terras heeft! Ideaal! Daar staan onze fietsen! We pakken eerst alle slaapspullen in. Het lukt ons om deze droog in de fiets tas te krijgen! Van onze nieuwe tent is het ook heel eenvoudig om de nu nog droge binnentent los te krijgen en deze apart in te pakken! Blijft over een vreselijk nat buitententje. We doen onze regenjassen aan en pakken snel de tent in! 

We eten ons yoghurtje en het wordt warempel wat droger! 

Dan in regenjassen en regenpijpen, is geen taalfout, (we hebben regenpijpen mee)gehuld gaan er op pad! Regenpijpen zijn alleen de pijpen van een regenbroek, gebruiken we met name met wandelen. Manlief leek het ook handig voor de fiets! Ik vond het reuze handig, maar hij vond het te kledderig aan de benen en had hem na de eerste stop weer uur! 

Iemand appte vanmorgen of ik wist wat een goede regenjas zou zijn! Ja dat weet ik wel, maar ik heb hem ook nog niet gevonden! In ieder geval een goede passende capuchon, anders krijg je het effect van de foto. Al die jaren die ik met mijn oude jas heb ik gefietst had ik gedoe met de capuchon. Af en toe maakte ik met een ty rib de capuchon vast! 

De jas  moet lang over de rug valken. Niet te wijd zijn, want anders haakt hij achter het zadel als je af wilt stappen, aansluitende mouwen en helder van kleur! Je draagt de jas altijd tijdens regen en dan is bv zwart of grijs een hele slechte optie! Dan ben je slecht zichtbaar en zeker bij een drukke weg is dat altijd gevaarlijk! 

Met mijn zwarte Manlief voor mee, toonbeeld van slecht zichtbaar zijn, maken wij flitsend de eerste 25 kilometers in de regen! Prachtig route in het groen. De Donau loopt hier tussen twee bergen door. Het gaat als een speer, ondanks de miezer.  Dan stoppen we voor koffietje. Niet te geloven, wordt het droog! Dat kan niet! We hebben geen hotel geboekt om vanavond op het balkon in de zon te zitten! Dat is de bedoeling niet! De zon blijft schijnen en we stuiten verderop de route op iets van de Romeinen! Blijkt dat een Romeinse vesting te hebben gestaan! Nu bloot gelegd en een overkapping overheen gebouwd! Interessant! We stappen af en bekijken het! Je kunt heel goed de vorm herkennen! Er is later een boerderij opgebouwd en weer later een tankstation! Toen deze is gesloopt is de ruïne weer te voorschijn gekomen! Eenmaal buiten schijnt de zon zo heerlijk dat we besluiten om de tent te drogen! We slapen 3 nachten in een hotel, dan is zo’n natte tent niks! 

En zo drinken we weer een koffietje. Vouwen de tent weer op en gaan dan richting het hotel! Dat is een verrassing! Een prachtig huis uit 1795! Mooi blauw van buiten en van  binnen een “Bergdoktet”( mij. Favoriete Duitse serie) woning! Zo leuk! Ik vertel de mevrouw van wie het hotel is (al vanaf 1795 ook in haar familie) dat ik zo graag eens in zo’n huis wilde overnachten en van binnen bekijken! We krijgen prompt de oudste kamer! De Sissi kamer! Sissie is via de Donau( hier nog geen 30 meter vandaan)  naar Frans Jozef gevaren! Die heeft in Linz haar op gewacht! Wat een romantiek!  Het is prachtig, maar alles kraakt en we hebben naar twee stopcontacten! Dat is de keerzijde van deze romantiek! 

Het verhaal wordt te  lang! De houten fiets en de vesper komen nog wel eens! Gelukkig regent het nu! Goed voor de natuur en fijn voor ons! Hebben we niet voor niets een kamer geboekt! 








Reacties