Dag 22 Stare Hobzi

65 km en 700 hoogte meters

Terwijl we wachten tot het droog wordt, ten minste we hopen dat een keer droog wordt, zit ik in het voor portaal van de plaatselijke Coop een begin met het blog te maken. De hele ochtend zat de bui ons al op de hielen. Het water is zo nodig! Daar zul je me niet over horen. Maar in de regen fietsen is niet mijn hobby. Maar eindelijk om 12.00 uur breekt het los! Zoals gewoonlijk hebben we weer geluk. In het dorp is niks. Geen bushokje, geen restaurant of zo! Maar wel een Coop met voorportaal met een kist waar op we kunnen zitten. Als vagebonden op reis, benutten we elke kans! Manlief gaat zitten op de kist! Ik ga gauw door de winkel. We vinden niet dat we het kunnen maken om hier onze koffie te drinken en ons brood te eten! Ik haal 2 soorten broodjes en 2 yoghurtjes met extra eiwit ! Een met kersen en een met ananas. Na 3 weken (bijna) zonder suiker krijg ik een klap van de hamer…. Ik lig bijna laveloos. Apathisch hang ik op de kist! Nu weet ik weer waarom toegevoegde suikers zo slecht voor me zijn! 

Nu een half uur is de bui over en met elastieken benen fiets ik verder! 

We zitten nu in Zuid Bohemen. De Greenway route is in begin van de negentiger van de vorige eeuw bedacht. Door het weg vallen van het ijzeren gordijn( bij 45 jaar is hier niet gebouwd of zijn hier geen activiteiten onder nomen) is de natuur nog zoals die in de jaren dertig van de vorige eeuw hier dus was!  Door de Greenway op de kaart te zetten hoopt men  de ongereptheid te behouden!  Op zich is dit gelukt, maar door de hoogteverschillen is dit geen route voor het grote publiek zoals de Donau route! Daarnaast heeft TsjechiĆ« zich enorm ontwikkeld! Zeker de eerste 150 km na Praag is er nu heel druk autoverkeer! Er wordt bijna niet gefietst. We zitten na 250 km in een gebied dat rustiger is en waar ook meer gefietst wordt! We rijden langs ruigere velden en lieflijk dorpjes. Niet zo haveloos als rond Praag ! De kleine stadjes zijn prachtig! 

Mopperden we gisteren over contacten? Wat je vraagt komt naar je toe! Na de winkel tref in Manlief in gesprek met een Duitse man uit Dresden. Met zijn eigen gemaakte camper maakt hij een Tour door TsjechiĆ« en Polen. Hij zag onze fietsen en was benieuwd naar onze ervaringen met de Roloff naaf. 

Vervolgens gaan we van de route af richting camping! Dat is in een land als dit met de hoogteverschillen best spannend! Waar kom je terecht? Hoeveel meters heb je te klimmen? Stel dat de camping niet meer bestaat, wat is dan de volgende optie. Het gaat allemaal redelijk tot we bijna bij de camping zijn. Dan dalen we. Misschien wel 15 %. Dat moeten we morgen weer omhoog klimmen. Er komen ons allerlei Nederlandse auto’s tegemoet. Dit terwijl we er tot nu toe in TsjechiĆ« maar 2 hadden gezien, vanmorgen ook 2 en nu wel 6 of zo! Als we bij de camping komen blijkt het om een Nederlandse camping te gaan! Er staan zelfs alleen maar Nederlanders! Nou we hebben gesprekken te over! We staan bij zwembad en trekken een bijkijks! Over geen geen gesprekken gesproken! 

Het blijkt een christelijke camping te zijn. Het is een familie camping met gezinnen met veel kinderen. Op zondagmorgen het zwembad dicht! We hebben weer gelukkig! Vanavond is de Praiseband en het blijde nieuws: het is buiten! Dus we genieten allemaal mee!




 

Reacties