12/8 van Muides sur Loires naar Chateauneuf

Weer: weer erg warm, 31 graden
Km: 81
Diner: pasta met blik spinazie en tonijn
Campingprijs: €10,20

Na weer een hele koude nacht, zaten we rond 8.15 uur op de fiets. Het wordt wat eentonig met het verhaal en dat was de weg vandaag ook. 80 Kilometer over de dijk. Soms over sintels en in een steeds warmer wordende de zon. En voor  het eerst wind en vooral tegen. Af en toe kwamen we langs een stadje. Dat hadden we ook nodig. Om 9.00 uur kwamen we bij een kleine stadje en de Boulangerie is hier altijd op zondag open. Deze was wel heel erg prachtig. Mensen stonden in de rij voor brood en andere heerlijkheden. Gebakjes van €4,75, brood voor €10,00. Ik moet zeggen dat het er heerlijk uit zagen. We konden gisteren in het hele kleine dorpssupermarktje geen bananen krijgen, dus het ontbijt bestond alleen uit appel, havermout en yogurt. Het brood rook zo heerlijk, dat we niet alleen een verstandige pain compleet hebben gekocht, maar ook een baguette. Warm en zacht. We hebben hem in een keer uit de hand opgegeten.
Na de volgende 15 km kwamen we in een stadje met een Franse markt. Allemaal groentes en fruit van eigen tuin of erf. En een prijzen. Het fruit is in Frankrijk erg duur.  Maar deze prijzen sloegen alles. Zelfs de bananen die ik bij een gewone kraam kocht, kosten €1,50 voor twee kleine banaantjes die er bruin uitzagen. Ik had wel zin in pruimen, maar deze waren €4,50 de kilo. En dat kost een beetje appel ook al. Nog maar niet te praten over de prijzen van het vlees, worst en kazen. Maar  dat eten we hier toch niet.
Terwijl ik dit schrijf bestelt er iemand een pizza bij de mobiele pizzeria die voor onze tent op de camping staat.  Dat wil zeggen de vrouw  bestelt en de man zit de hele tijd met draaiende motor in d auto voor onze plek te wachten. Ik begrijp hier niets van.
Door het vreemde verloop van de dag en het eten, een heel stokbrood al om 9.00 uur enzo en geen plek in de schaduw kunnen vinden voor de koffie, kwamen we helemaal uit onze routine. Dat betekende dat we in Orleans om 12.30 uur aan de koffie zaten met uitzicht op de Loire. We gaan de stad niet in. Vorige jaar tijdens een regendag stonden we hier op een donker campingonder de bomen meteen zandbodem. We hebbben er nu nog de rillingen van de rotzooi. Toen hetde volgende dag ‘s middags droog werd hebben we zeker 2 uur nodig gehad om alles te poetsen. De stad hebben we toen uitgebreid bekeken, dat hoeft nu niet weer. Als we na 30 minuten Orleans uitrijden en de brug overgaan, belanden we opnieuw op een markt. Nu een groenten en fruitmarkt in de brandende zon op een vaag terrein langs de Loire. We stoppen en kijken hier naar bananen. We hebben het niet in de gaten in het begin, dan zien we dat iedereen zelf spullen pakt en vervolgens ergens in een rij gaat staan om af te rekenen. Met hoeveelheden fruit en groenten waar je weeshuizen mee kunt voeden. Het zijn allemaal donkere mensen die verkopen. Meeste afstandse vrachtauto’s en zo. Al staat er een nieuwe auto me beduidend betere tenten.  We kopen 2 uien, 2 tomaten, 1 sinaasappel, handvol wortels, appel, zakje druiven, 2 paprika’s en betalen €2,30. Het was het scheiden van de markt en dat was volgens mij aan de tijd gebonden. Dus een komkommer uitzoeken of nog even kijken bij pruimen was geen optie. Ik zag mensen weglopen met bananendozen vol fruit.
Het was een stevig dagje. Veel wind en een brandende zon. We fietsen toch nog 80 km. Het was vlak, maar al met al nog wel een stevige tocht. Rond 4 uur komen we op de camping. Jammer genoeg geen zwembad, maar verder een prima camping. Echt een fietscamping, al staan er ook gewone kampeerders. Je kunt ook stacaravans huren. Het hele jaar door €300,00. Dat hebben we ook wel anders gezien.  Maar er zijn stekkers, goede douches. Ruimte om binnen te zitten bij regen. Piepklein winkeltje. Niveau voorraadkast, maar wel wc rollen per stuk. Is ook prima. En als klap op de vuurpijl, een tafel. En bij een vaag terras pakken we twee stoelen. Luxe onder de boom zitten we de rest van de middag te chillen. Vakantie.
Precies voor onze te plek staat dus een pizzabakker. Ik dacht eerst dat wordt wat. Ik ben dol op pizza en de geur dach uit. De wind is gunstig dus en we ruiken niets. We komen dus ook niet in verleiding. We hebben niet 30 km gefietst met van alles om dan vervolgens pizza te gaan eten. Dus het wordt pasta met ui, wortels, spinazie en tonijn. Met een salade. En om 20.00 uur eten we. Franse tijden inmiddels.