Dag 15 Kostantinovy Lazne

66 km zwaarste etappe tot nu toe

Gelukkig is het wat frisser! Dat was vandaag wel lekker! Dit was de zwaarste dag tot nu toe! Volgens het boekje ook de laatste zware klimmen! 

Dit voelt trouwens niet als een fietsvakantie, maar meer een fiets expeditie! Je weet steeds niet wat je te wachten staat. Mensen kijken naar je of je van een andere planeet komt! De communicatie is moeizaam of is er niet! Als je groet, wordt er niet gereageerd! We zijn hier eigenlijk de enige fietsers. Afgezien van vanmiddag! Dichtbij de camping is een soort herberg met een speeltuin. Lopend of fietsend vanaf de camping te doen! Vanaf de camping is het een beste klim en terug een lekkere afdaling. Een familie is op de fiets. Jongetje van een jaar of zes vooraan gaat alleen de afdaling in. Beland ergens in de berm. Moeder met nog een kind volgt. Maar daarna komt een meisje van 3 of zo! Daalt ook, maar voordat ze vaart krijgt stopt ze. Begint te huilen. Durft niet verder. Ik ben net achter haar en heb in de afdaling al moeite genoeg met mijn eigen fiets. Ik snap het. Levensgevaarlijk! Ik had daarvoor net een afdaling waar de kilometer teller de 53 km aan tikte! Je kunt daar geen beginnende fietsers tussen hebben. Als ik van de schrik ben bekomen, zie ik de camping.

We zitten op een camping met eenvoudige huisjes en een kampeerveldje. We zijn de enige Nederlanders. De camping doet een beetje denken aan de camping uit Dirty Dancing! Houten huisjes, grasvelden en gezamenlijke activiteiten! De camping heeft tot mijn vreugde een zwembad! Ook nog even heerlijk gezwommen! Lekker water! Mijn hele hoofdhuid zit onder de bulten! Het jeukt vreselijk. Nee, het zijn geen luizen volgens Manlief! Gewoon muggenbulten! Ondanks de anti histamine heb ik nog steeds jeuk! Ik denk dat het zonder de tabletjes het nog erger was. Het is heerlijk om met mijn hoofd in het koude water te liggen. Mijn rechtervoet is ook dik en rood! Er zijn hier veel insecten! Op zich geweldig! Thuis zijn ze er bijna niet meer! Maar de bijverschijnselen zijn wel vervelend! 

Het enige nadeel van een fietsvakantie is dat je wel door een stad kunt fietsen, maar zeker met fietsen als deze beladen zijn en de stad is heuvelachtig ben je veel te druk met evenwicht houden en uitkijken. Dan zie je van de stad weinig. Dat was vandaag ook met Marianske Lazne. Een prachtige stad!  Mooie gebouwen, maar we hebben er eigenlijk (te) weinig van gezien! Bij Praag zoeken we een camping in een voorstadje en gaan dan met de trein verder! 

De route was zwaar! Maar we hebben op mooie weggetjes gereden! We zijn langs een klooster gekomen! Prachtig. Je mocht met je fiets op/ fe binnen ruimte. Mooi om te zien. TsjechiĆ« is vrij groen. Ze zullen wel de nodige regen hebben gehad. Ook vandaag kregen we een buitje. Mocht geen naam hebben, maar alles werd wel even nat! 

We zitten nu in een oud kuuroord! Prachtige huizen, heel ruim op gezet. Qua omgeving doet het me denken aan Veenhuizen! Maar veel vergane glorie en de enige winkel nog wordt gerund door een Vietnamees. Hij verkoopt van alles! Van nagellak tot brood. Maar voor Nederlandse prijzen! Komkommer €1,60 en de doperwten €1,10 klein blikje! Halve liter yoghurt  €1,80. 

Maar de camping met zwembad is €14,00! Het kan wat hebben dus! De rekening wordt met de hand geschreven! Moet je wel meenemen dus! 

Nog 2 dagen dan zijn we bij Praag! 






Reacties