Dag 23 Ootmarsum 75 km warm en echt regen

Na een heerlijke koele nacht, niet te geloven eigenlijk, overdag warm, ‘s nachts heerlijk fris, staan we vroeg op. Het belooft weer warm te worden. We zitten echt klokslag 7.30 uur op de fiets. Wat is Nederland prachtig en wat is het ondanks de droogte eigenlijk ook nog groen. We fietsen onder bomen door, over heide, over riviertjes. Het is gewoon prachtig. Als ik de route terug kan halen: Haaksbergen, Lutte,  Glaneburg, Losser, Beumingen en Ootmarsum. De keuze was dit of door Duitsland en dan kwam er nog 38 km bij. Door de hitte was ik toch wel wat aan het einde van mijn Latijn, merk ik. Als ik dan niet wil eten, gaat het mis. Nou ja mis... wat apathisch en zo. Ootmarsum was de laatste grote plaats met een supermarkt en daar hebben we inkopen gedaan. In plaats van een ijsje, hebben we een proteïne yoghurt genomen met bosbessen.Koel en met minder suiker dan een ijsje. We zitten bij de fiets om het ijsje te eten en het begint te regenen. Zo vanuit het niets. Echt een fikse bui.Wat zullen de boeren hier blij mee zijn! Het regent gestaag een hele tijd door. Onder het afdak van de Lidl wachten we de bui af. Maar dat duurt zo lang, dat we toch maar de regenjassen aan doen. Door een dikke bui fietsen we naar de camping. Het is de eerste keer deze vakantie, maar het verveelt gauw. Wat een vervelend gedoe.  Gelukkig is de camping een ”Rustpunt” met koffie en appelgebak. Zelfs met heerlijke tuinstoelen met roze kussens onder een afdakje. Daar wachten we de bui af. Ik doe zelfs een dutje. De warmte, de inspanning, alles met elkaar denk ik, maken dat ik knikkebollend in de stoel hang.
Heel grappig, het zelfgemaakte appelgebak zit in een potje. Ideaal, luchtdicht verpakt, geen ongedierte kan erbij, maar als mensen zich zelf mogen bedienen, kan hier weinig raars mee gebeuren.  Ik ga het thuis ook eens proberen. Ik ken wel de “mug” in een kopje, maar dit niet. Kan ook bij de lijst met activiteiten die ik wil gaan doen als we thuis zijn. Evenals iets proberen met kiemgroente. Zag ik ook iets van langs komen op internet. Later hoorde van de boerin dat ze de taartjes bakt in de glazenpotjes. Als ze uit de oven komen moet het deksel erop. Dan trekt het vacuüm. Is het tot wel een paaar weken houdbaar. 
Als we weer thuis zijn moeten we qua eten wel weer een beetje de puntjes op de i gaan zetten. Ik merk dat ik teveel koolhydraten krijg. Mijn buik zwelt en ik heb overal jeuk. Nu is dat niet goed te scheiden van alle muggenbultjes. Ik krijg er elke dag wel een paar. De jeuk valt mee, maar ik krijg zulke bulten. Ik heb overal plekken zitten.
Hoe idyllisch we gisteren zaten, hoe pragmatisch zitten we nu. Beide een kleine SVR camping, maar nu een met echte dieren.  Gisteren met kleine shetlandpony’s, nu op een geitenboerderij. Sinds Q-koorts ben ik niet zo geiterig meer. Je mag er toch vanuit gaan dat ze bij een camping hier wel goed op letten. Na de fikse bui is zitten naast de stal de enige plek met schaduw. Alles is op deze camping, maar wat een verschil met gisteren. Alles een beetjes stoffig en viezig. Later hoorde ik ook van de boerin dat het nieuwe toilet gebouw wat gepland stond, in verband met Natura 2000 voorlopig is stop gezet. Vervelend voor hun, maar ook voor de gasten. Dit kan eigenlijk niet zo blijven. 
We eten voor de verandering weer wraps. Maar om deze nu hier tussen de vliegen en de geitengeuren te maken? De buren naast ons zijn er niet en we besluiten dan maar om in hun schaduw het eten te maken. We smullen weer, maar moeten opschieten, omdat er weer regen dreigt. Alleen de dreiging helpt al om even door te pakken. We hebben zo langzamerhand een echt vakantieritme. We doen over alles wat langer. Langere pauzes, langer  over het eten... Is niet erg, maar als je dag nog op 21.30 uur aan de afwas moet.....
Nu zijn we rond 20.00 uur klaar en hebben nog iets aan de avond. We bestuderen de route en we komen tot de conclusie dat we morgen wel 100 km moeten. En het blijkt ook nog te gaan regenen. Nou ja, dan stoppen we toch eerder? Zoeken we eerder een camping!

Hier de film  van de dag










Mijn nieuwe fietskaarten boek


Reacties