Dag 14 Metz 70 km heerlijk fiets weer

In het avondzonnetje met de Moezel nog geen twee meter voor mijn voeten schrijf ik dit blog. Het voelde vandaag aan als een vakantiedag! Heerlijk uitgeslapen tot 7.30 uur en we zaten om 8.00 uur op de fiets. Geen tent en inpakken en zo. Nog even lekker gedoucht en met de  heerlijke dikke handdoeken mee afgedroogd. Het hotel was wat vaag, maar een prima bed met strakke witte lakens. Heerlijke warme douche met dikke badlakens. Alles weer goed opgeladen. Enige nadeel is dat het warm is en niet in de buitenlucht. Je kunt niet alles hebben. Zeker niet voor de prijs die wij er voor betaalden. Gisteravond laat, ik was al klaar met het blog, kwamen er ook nog mensen binnen. Kwamen terug van vakantie en gebruiken dit hotel als tussenstop. Ideaal! 24 Uur bewaking op de parkeerplaats en ook steeds een receptionist!  Je kunt stellen dat een gemĂȘleerd gezelschap dit hotel gebruikte.
Het was een warme nacht. Ik heb best goed geslapen, maar het was warm en ik heb de hele nacht niets overgehad.  Eenmaal op de fiets waren we binnen  10 minuten bij de Moezel en op de route. Gewoon afdalen en dat was vanaf het hotel richting Noorden, echt 3 km. Het leed van 6 km klimmen is al weer geleden en vergeten.
Vandaag hebben we voor de eerste keer bramen in ons yoghurtje gehad. Je zag ze per dag rijper worden en vandaag kon het. Ze zouden nog iets rijper kunnen maar door de yoghurt was het heerlijk.
Het was een makkie vandaag. Steeds langs een fietspad langs de rivier. Een rivier die steeds boeiender wordt. Er is vrachtverkeer. Boten met stenen, mergel, kalk varen af en aan. Ook wel wat pleziervaart, maar niet zoveel. Er zijn veel fabrieken langs de route, maar ook veel natuurlandschqp. Voor dorpjes moet je even hoger op. Dat hebben we voor het ontbijt ook gedaan.
Wat ook opviel is het grote aantal, hutjes, schuurtjes, caravans ect langs het water. Het is een smalle strook en bij hele stukken staat er een vaag bouwsel op. Sommige goed onderhouden, maar soms ook krotjes die in sloppenwijk. Iet zouden misstaan. Ik denk van vroeger als je wat geld had, een stukje grond pachtte of kocht. Daar zette je dan een optrekje op. Nu willen mensen dat niet meer. Als je wat geld hebt koop je een camper. Dan kom je over al. Ik zag af en toe Afrikaanse mensen. Ze zouden toch hier niet permanent wonen? Hoewel, in de stad Metz waren opvallend veel zwevers en bedelaars, zoveel heb ik in Nancy niet gezien.
We fietsen dit stuk van de route met 2 vingers in de neus en inderdaad na 70 km en niet na 60 km, zoals we hadden berekend, staan we op de camping. Het is een Municipal. Maar goed geoutilleerd. Keurig sanitair en zo. Met stopcontacten, maar geen camping op een oplader te laten liggen in het toiletgebouw. De campings is overbevolkt met kano mensen. Overal kano’s, overal natte kleding, grote groepstenten. Eindeloze reeks kleine tentjes.Het oogt als een dikke bende. Slapende mensen overal. Natte mensen die zich uitpellen, maar in de Moezel geen beweging te zien.
We nemen even een rust en ik val in slaap op het stoeltje. Na de dut gaan we de staan in. Op zoek naar een boekwinkel met kaart van de Moezelroute. Op weg naar de boekhandel komen we langs we langs een overdekte markt. Ik vind het altijd leuk om even te kijken naar allerlei soorten vissen, niet wetende wat ons op de camping te wachten staat. Er is ook een kraam met groenten en fruit. Appels kosten hier nu € 1,79 de kilo. Normaal is het zeker €2,99 , € 3,50 of zo. De we doen hier inkopen. Bananen, ui, paprika, wortels en appels. Met een dikke tas met fruit en groente voor maar € 3,00 lopen we de rest van de wandeling te sjouwen. Was niet zo handig. We maken maar weer een couscous salade. De couscous maak je klaar met heet water uit de waterkoker en de rest is snij werk. We bekijken de grote kathedraal die prachtig is. Wat een ramen en wat een beeldhouwwerk. Prachtig. Wel met bedelaars op de stoepen. Ze herinneren me aan twee andere mensen die regelmatig kerkstoepen bevolken, maar dan zonder bakje voor muntgeld.
De boekhandel heeft van alles, maar geen kaart van de Moezel. Is er nog ergens wat oorlogsfenijn? Plattegrond Brokelyn en Ibiza vind je wel, maar gewoon van de Moezel.... ? Nee. We hebben de eerste dag inmiddels uitgevlooid. Met Map.out en een Campingsapp
Als we terugkomen lopen we langs een zijarm van de Moezel. We denken dat er een soort “ fiets hem er in” plaats vindt. Zoveel kabaal en geklap. Dichterbij gekomen zien we dat het om kayaks gaat. Ze gaan van een glijbaan en moeten dan een route door een wild stuk rivier doen. Er zijn veel toeschouwers. Er worden tv-opnamen gemaakt. We belanden op de Franse kampioenschappen  “kayak extreem” . Nu snappen we de drukte en de troep op de camping. We blijven een poos kijken. Prachtig om te zien.
Op de camping beginnen we aan de voorbereidingen van onze maaltijd. Dat doet onze buurman ook. Zij het op andere wijze. Hij heeft een vis gevangen, die zeker zolang is als de man zelf.  Ik heb nog nooit zo’n grote vis gezien die door mensen wordt geslacht. Ik ruik tijdens het schrijven nog steeds vis. Je wilt niet weten van voor troep het geeft. Ik zwem voorlopig niet in de Moezel, want al het afval gaat de Moezel in. Ook de kop, met de bek open, ter grote van een hele dikke voetbal. Je zult maar zwemmen en de kop tegen komen. Uiteindelijk worden er 4 groten stukken vis( zo groot al een groot brood) op het rooster onder de kraan op het veldje gespoeld. Wat een bende.........
Tja, je maakt wat mee als je onderweg bent!

Klik hier voor het filmpje