Dag 33 Lemmer 12 km

Het was een mooie, maar fiks verregende dag! De berichten waren 50 tot 70 mm regen. Ik weet niet of dat precies klopt. Maar variërend tussen gieten, regen en motregen zijn we door de dag gekomen. 
Voor mijn volgers 5600 stappen en 12 km fietsen is de bewegingsopbrengst. Anders 12.000 stappen en 85 km of zo.. Een zitdag, maar wel gezellig. Voor de kerkdienst hadden we ons flink voorbereid. In fietskleren er heen, in regenjas. Daar omkleden in de nette jurk en omgekeerd het ritueel voor de terugreis. 
De dienst was mooi!  Ik schrijf tegenwoordig vaak mee. Maar had mijn schrift niet bij me, dus heb wat zinnen in de mobiel getypt. 
De strekking is: we zijn allemaal bloemen in God’s schepping. Iedereen draagt bij en iedereen heeft zijn eigen kleur en geur. 
Mag je worden wie je wil?  
Mag je worden die je bent? 
Op welke bloem lijk jij?
Heb je je geuren gedeeld? 
God ziet mensen graag mensen groeien en bloeien! 
Er is altijd groei mogelijk! ( Dat leerde ik bij mijn opleiding anders,  je bent zoals je bent! Ontwikkeling was eigenlijk niet mogelijk! Inmiddels weten we meer van het brein. We weten ook dat mensen zich tot op hoge leeftijd kunnen ontwikkelen! ) 
Dankbaarheid  voor onze Schepping zet ons aan tot duurzaamheid! (Zo zou het moeten zijn, maar is dat ook zo vraag ik me af? )

Ik zal de preek niet herhalen, maar bovenstaande leidt tot gedachten en denken. 
Verder viel me op:
“Dat we de tijd nemen voor trage vragen….! “ Grappig, ik kende alleen trage tochten. Wandelingen langs veel zandpaden. 
Alles moet snel en vlug. Maar echt de tijd nemen voor gesprek en tot het luisteren naar het antwoord…..
Niet alleen vragen stellen die je kunt beantwoorden met ja en nee! Die neem ik mee naar huis. 
Het was een mooie dienst en fijn dat we weer kunnen zingen! 
Na afloop was er koffie binnen ipv buiten, zoals was gepland. Later bij de vriendin soep en broodjes. De hele tijd werp ik mijn blik naar buiten. Droog wordt het er niet door. . Dus fietsen naar Zalk wordt hem vandaag niet. 
We horen dat in Woudsend 140 mm is gevallen. Sinds 3 uur vannacht heeft het hier geregend tot nu toe(21:00 uur)
In de recreatie ruimte bakkeleien we over de route. Morgen gaan we in een ruk naar huis. 110/120 km 
Manlief wil de snelste! Ik de mooiste. Het is onze laatste vakantiedag. Het gaat zo als een nachtkaars uit, als je dan racend langs de weg gaat. We kunnen naar mijn idee rustig een eind fietsen en dan even rusten. Het maakt toch niet uit hoe laat we thuis zijn. Alles moet toch gewassen worden en moet droog. Bovendien als je naar huis gaat staat je bed immers klaar! Dit jaar is gewoon een gek jaar. Nat, natter, natst Vandaag had de dag een 3 op de buienradar. Nog nooit mee gemaakt. 
Rond vieren gaan we richting camping. Troosteloos en droevig. Het lijkt even droog te zijn en we gaan even kijken bij een neef van Manlief. Schijnt hier te wonen. Zag foto’s op Facebook. Het lijkt droog en we gaan gauw richting Neef. We zijn nog niet van de oprijlaan af: regen! We rijden  door en  verregend staan we 5 minuten later op hun stoep. Een mooi huisje in een blok midden in de polder. Bij de droogmakerij van de polder  kwamen boerderijen. Daar werkten toen nog knechten en voor hun werden ook huizen gebouwd, bij de boerderij in een blok van 2,3,4 of zelfs 5. 
Als we bij neef vandaan komen regent het weer. We rijden in een ruk naar een friet zaak. Eten een lekker frietje! 
Het regent weer als we richting camping gaan. In recreatie ruimte steggelen we nog een poosje over de route. Het blijkt dat het stuk Ossenzijl / Blokzijl, dat al tijden op mijn bucket lijstje staat,  het weer niet wint. 
Ik verlies het van Manlief. Het compromis is, eerste helft van de dag voor snel en de tweede helft voor leuk. Als we de route doen die ik wil zitten we tussen 120/130 en de keuze  van Manlief is 110. 
Argument als we na de eerste helft moe zijn valt er niets meer in te korten. Uitbreiding kan altijd. 
Nog een dagje kunnen we doen of het werk niet bestaat. Maar dan breekt onverbiddelijk de werktijd aan. En met de werktijd ook weer de bij behorende activiteiten. Het is zoals het is. Nog een dag..
Dan kruipen weg gauw in ons tentje. Binnen is het droog en warm. De slaapzakken zijn dit jaar fiks gebruikt. na 12 jaar nog steeds heerlijk warm. 
We doen niets meer ergens aan. Als het droog is morgen dan zien we het wel. Het waait nu wel dat helpt, toch? 
Geen foto’s vandaag. Het weer is te slecht.  Past eigenlijk niet na  bloemenpreek. Misschien vind ik nog wel iets…
Ja hoor ik vind iets. Een prachtig boeket van Zuslief! 


Km 12 of zo
Weer vreselijke regen urenlang
Diner friet

Reacties