Dag 29 Zuidwolde 92 km

De plannen waren Lemele. Een prachtige route met de knooppunten kaart van Vrienden op de fiets. We kwamen langs plekken waar we nog nooit zien geweest! Sinds 2005 ga we elk jaar een keer naar het Noorden op de fiets. Elke keer is de route net weer wat anders. We kwamen op de berg bij Nijverdal een landhuis tegen. Een soort St Hubertus. Bijzonder. Dr heide bloeit, maar nog niet echt paars. 
In Lemele  waren we om 14.00 uur. Maar het is koud en het waait nogal. Je kunt dan maar beter fietsen dan kleumen op de camping. Dus besluiten we om nog even door te tokkelen. Dat betekent nog 28 km erbij. Voor tussen de middag en vanavond hebben we wraps. Maar alleen van te hard gekookte eieren en pinda’s voor de theepauze kunnem we geen 92 Km tegen de wind in fietsen. In Lemele is de laatste buurtsuper net gesloten. Waar hebben we dat meer gezien? In Ommen zijn verschillende supers en bij de Lidl die op de route staat, haal ik brood en humus ( Oké en kaas!)en druiven. Camembert moet ik met mijn maag nog niet aan denken. 
Ik volg momenteel roeister en wereldkampioen Janneke van de Meulen. Zij eet vegan en is er van overtuigd dat een menu van alleen fruit het beste is. Dat weet ik nog wel niet zo, maar het is wel interessant. Op fruit wereldkampioen worden? Nu weet ik wel dat we inmiddels ‘vergiftigd’ zijn met ideeën over eten die niet waar zijn.  Bv 3 bekers melk per dag. Of melk bij het eten. Dan blijken heel veel voedingstoffen niet op genomen te worden. En melk blijkt voor veel mensen niet goed ivm met lactose problemen. Op het kinderdagverblijf krijgen kinderen hun melk later. Uurtje na de maaltijd of zelfs helemaal niet meer. Yoghurt schoon t nog wel goed te zijn ivm het fermentatie proces. 
Idem het gebruik van vetten. Zouden slecht zijn voor de cholesterol. Blijkt niet bewezen te zijn. 
Maar het gaat over het fietsen in dit blog. We fietsen door tot Zuidwolde. Bij een grote handwerk/knutsel zaak haal ik een leren veter voor een ketting. En een paar rolletjes Gunterman garen, want dat was in de aanbieding. Niet gepland, maar toen ik in Zuidwolde binnenkwam herinnerde ik mijn deze zaak! Voor mensen die van handwerken en knutselen houden een walhalla! 
Ik merk dat mijn conditie nog niet weer helemaal op pijl is.  Zere kuiten en afgeserveerd. We zetten gauw de tent, want er doemt een dreigende lucht op! 
We zetten de bedden in stoelstand. Op een betonnen kano past ons picknickkleed. Daar op de stoelen. We zitten er prinsheerlijk op. Ik smeer mijn vermoeide benen in nee magnesiumolie. Een dikke laag! En het is echt olie. Met mijn handen omhoog wacht ik tot de zaak wat opgenomen is. Mijn oma had altijd zo’n kramp ‘s nachts. Had ik ook vaak last van, maar sinds wr magnesium slikken en smeren is het over! Wat een genot! 
Bij een mimibieb vond ik onderweg een boekje van Emiel Ratelband. Normaal zou ik deze niet pakken, maar de titel triggerde mij: “Maak van geluk een gewoonte! “ alsof geluk maakbaar is. Maar ik denk wel dat je kijk op het leven maakt hoe je zaken ervaart! Zie het blog van gisteren, met de mopperende mensen! 
Ik lees het onder een genot van een kopje koffie in een ruk uit! Het is ook niet dik. Er komt geen bui, maar het is erg koud inmiddels. We besluiten te gaan eten. Het is nu half acht. Na de afwas met 20 cent aan water, gaan we onder de douche! De duffeltas is makkelijk. Ik gooi alle fietskarren er in. Wat een verschrijving!!’ Maar dat komt omdat ik net Schoondochterluef met Kleinkind op Instagram zag. Zo leuk!! 
Dan gooi ik 50 cent in het douche ding. Ik verwacht er niet veel van. 20 Cent voor een teiltje water. Dat betekent douchen met 2,5 teiltje. Maar geweldig, de douche is heet, heerlijk heet. En hij blijft lang lopen. Ik kikker op! Wat een weelde! Ik schiet gauw in mijn nachthemd en jas, na mijn hele lijf in de magnesium olie te hebben gezet. 
Vervolgens in een speurt naar de tent en gauw in de slaapzak. Met de benen in de slaapzakken en op onze stoelen bekijken we de route nog eens en schrijf ik het blog. 
Een mijn nieuwe batterij? 60% . Hele dag aan gehad. Zelfs de rit op kunnen nemen. Wat is dit super fijn! Maar de ogen vallen toe, dus om met meneer Den Uil te spreken: “Oogjes toe, snaveltjes toe en gauw naar bedje toe! “  Of zoiets!!








Km 92
Weer bewolkt
Diner Wraps

Reacties