Dag 27/28 Hengelo (samen nog 50 km)

Deze twee dagen zijn geen fietsdagen, maar even opladen en bijtanken, voor nog een paar fietsdagen in het Noorden. Alle was gedaan, spullen schoongemaakt, fietsen gepoetst( door Manlief). En ik? Ik had last van mijn maag en darmen. Details zal ik iedereen besparen. Gisteren was ik een dweil. Heb venkelsoep gemaakt. Venkelthee gedronken. Het helpt wat. 
We zijn even bij de buren geweest en bij Kleinzoon. Kleinzoon was gegroeid en gooit zich elegant om en om. Wat een schatje is het!!De rest van de dag heb ik met een kruik op de bank gelegen. Ik kon niet meer warm worden. We willen verder, maar ik moet wel fit zijn en het weer iets beter. 
Vandaag ging het iets beter. Ik heb mijn hardloop rondje gewandeld. Ik kon merken dat ik in geen 4 weken gelopen heb. Ik moet nog wel aan de bak, want over 8 weken gaan we een week pelgrimeren naar Kevelaar. (Duitsland) 5 dagen tussen de 20/25 km. Ik kijk er naar uit. Over 2 weken nog 2 weken herbergieren in Le Chemin. Ik heb hier ook zin in. En nu nog een klein weekje naar het Noorden! 
We hebben niet te klagen dus. 
Vandaag even mijn lievelingswinkel bezocht. Een heerlijk velour sweater gevonden voor 3 euro (nieuw) en een leuke groene tuniek voor op een witte broek. Ik heb ooit een kleuren test laten doen. Ideaal. Weet precies wat ik hebben moet voor kleur. De rest van de rekken kan ik overslaan. Een tuniek, een trui en 2 hemdjes voor 9 euro. Feestje toch? En waar ik op uitgekeken ben breng ik weer terug. Ik steun het goede doel 2 keer en beleef er zelf ook lol aan. Toen ik aankwam en rommelde in de bak bij de hemdjes buiten, kwam er een man en vrouw aan. Wandelbroeken aan, sokken over de broek in sandalen en mutsen op. Man ging naar de bakker, met mondkap. Vrouw bleef buiten. “Een kringloopwinkel in het dorp? Snap ik niets van. Wie koopt hier nu wat? “  “Ik”,zei ik. “Zeker in de geldsanering. Anders koop je hier toch niet wat? En wat een warmte. Is het een prodeo winkel, hebben ze de verwarming ook nog aan? Zonde, ze denken ook nergens overna” zei de Vrouw met muts en sjaal en dikke sokken. Met open mond staarde ik dit wereldvreemde, vooringenomen mens aan. Ze zette warempel een stap over de drempel. Mondkapje kwam op. “Valt me niet tegen, vaak is het een bende. Ziet er niet gek uit! Zielig toch als je hier gedwongen bent om te kopen.” Uit de bak met hemdjes van een euro had ik een nieuw paars hemdje gevist en een mooi bruin hemd met glitters. “ Koopt u dat? Wat een kleuren….Geen kijk!” Niet te geloven!! Wat een oordelen. Jammer….  Mevrouw keek me aan voor een reactie en stond met een been naar voren, handen in de zij. Het leek alsof ze ruzie zocht… “ Ik word hier vrolijk en blij van! “ Ging ik me ook nog verdedigen. Maar ondanks de vrouw, word ik erg gelukkig van deze winkel in ons dorp, 
Vanmiddag gingen we op de fiets naar Zutphen naar het Repairhous. Voor een nieuwe  batterij in mijn mobiel. We moesten een uur wachten, dan werd hij gelijk gemaakt. Het goot, dus wij bij Bakker Bart een kop koffie drinken met een “zoete snack’ ! Heerlijk. Op mijn tong liet ik het kaneelbroodje smelten en met kleine hapjes ging ik me te buiten aan deze lekkernij. Dan komen twee oudere echtparen naast ons zitten. De vrouwen installeren zich en de mannen staan in de rij voor de kassa. De ene man komt aan met twee koppen koffie en een mok met slagroom en twee saucijzenbroodjes. Bij Bakker Bart zijn die zeker 25 cm lang, misschien wel langer.  De vrouw mopperde. “Veel te groot, waarom niet aine, dan kenne we dai del’n’ mam gromde wat terug. De hele tijd had dit stel gedoe.  Het doet bijna je eigen plezier te niet. De man mopperde en mopperde. Hij bleek een zwakke blaas te hebben. “ Moi niet nog ev’n nor wc hen? “ Meinze, benui joe er niet mit! “ Toch gaat de man volgzaam voor de deur van de wc staan. En wacht en wacht en wacht. We zitten eraan het tafeltje naast de wc,  maar ik had eigenlijk niemand gezien. Er komt nog een vrouw erbij staan in de rij. Doet de deur van het portaaltje van de wc open.” Heu nait te dawn. Zit aine op! “ blaft de man. Na een kwartier beent de man weg. Grijpt zijn pet en plu en gaat naar buiten. Vrouwlief achter hem aan, smekend om toch aar de wc  te gaan! “Straks moi neus if en dan hebt wij het gezeur opnei’ 
Het stel vertrekt ruziënd. Het andere stel er gedwee achteraan. Je zult maar samen zo op vakantie zijn of zo. Of “gezellig” een dagje uit. Ik had er na een uur al genoeg van! 
Ondertussen staat de andere dame al 10 minuten te wachten. ‘Misschien even kloppen op de deur? Misschien is er iets? “ adviseer ik de dame. De dame doet de deur van het portaal open en ziet op de deur een briefje” Rood vrij, wit bezet” Gniffelend gaat de dame naar binnen. Doet haar hoofd nog even om de deur” Dank je wel! Wat dom hè!” 
Een dag met observaties van het menselijk soort in alle verschijningsvormen!!! We fietsen in een stortbui naar huis! De regenjas houdt zich prima, maar de rest is nat “zeiknat” ! 
We douchen ons in de heerlijke eigen schone douche. Langer dan de gebruikelijk camping tikken! Manlief maakt wraps voor morgen. Ik maak de yoghurtjes voor nu en morgen en we warmen de restjes van gisteren op! Lekker makkelijk! 
Daarna maak ik nog gauw een nieuw zakje voor de haringen! We zijn er weer klaar voor! 



Km 37
Weer regen 
Diner: bloemkool curry 

Reacties