Dag 8 Charters 85 km

Vannacht heb ik als een blok geslapen in het bed met witte lakens. Vanmorgen gaf de Fitbit 8.45 uur aan. Dat zegt wat. Het was een zware dag gisteren. Onze conditie is meer dan uitstekend, maar klimmen, tegen en nergens even goed uitrusten vroeg zijn tol, 
Het regenleed was vanmorgen geleden, want de zon  scheen! Heerlijk. We wilden om 8.00 uur bij de winkel zijn, maar de tent blijkt niet het meest tijdrovend te zijn. We hadden natuurlijk gisteren alles wat nat was opgehangen en ook nog de was gedaan. Voordat je alles weer strak in de juiste tas hebt, ben je zo een half uur verder. Het hotel was prima, maar het naast legende pand staat nog op mijn netvlies. Wat een armoede. Vrouwen en kinderen hangend uit dr kleine ramen, doeken voor andere ramen, rotzooi in de tuin, een afschuwelijke plek. En het pand er naast een oase. Ik heb vanmorgen foto’s gemaakt. Ik kan het laten
zien. Wij kiezen voor soberheid, maar in de buurflat is soberheid duidelijk geen keuze. wat komt er van deze kinderen terecht? Gaat het net zo als de Hollandse emigranten in Amerika en Canada? Elke generatie gaat het beter doen? Of  gaat het als in de KoloniĆ«n van Weldadigheid? 5 Generaties groeien en leven in Veenhuizen? Wat een verschil met Kleinkind. Zo liefdevol en zo warm. Ouders die kosten nog moeite sparen om hey zo goed mogelijk te doen voor Kleinkind. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het in het geld zit. Ook in de buurflat zal liefde voor kinderen zijn. Hoewel ik nu ook veel voorbeelden voor mijn ogen zien in de winkel dat moeders het drukker hebben met elkaar en zichzelf en dat de onverzorgde kinderen een grauw en een snauw krijgen. Nu snap ik ook dat zo’n bestaan ook een wissel trekt op volwassenen en dat je dan niet alles kunt opbrengen voor je kinderen. Of moet je je niet te veel hechten aan kinderen? Ze gaan toch snel dood? Dit alles ging de hele dag door mijn hoofd.

In de winkel hebben we flink ingeslagen, voor zo vet het gaat met fietstassen.  Alleen pasta en wat komkommer hadden we nog
Gepaard met nieuwe oploskoffie, brood,  bananen avocado en Camembert ( 2 voor de prijs van 1) fles water en mini paprika’s rijden we om 9 uur van de parkeerplaats weg,  
Manlief vroeg hoe ik de route vond? Op zich mooi. Prachtige gouden akkers, zo ver als het oog reikt. Zonnebloemen en koolzaad, bieten. Prachtige goed verzorgde dorpen. Vervallen stadjes die er allemaal hetzelfde uitzien.
De route was mooi. We moesten ook nog stevig klimmen, maar er was nu ook fikse tegenwind. Bovendien was het fris. Over de eerste 10 km hebben we 2 uur gedaan. Al rekenend  dacht ik dat we Charters nooit zouden bereiken. Om 5 uur zijn we bij de stad. Manlief wil graag door de stad naar de camping. Hij zit altijd zo met zijn neus in de gps dat hij de kerk die hoog torende boven alles uit niet had gezien. Ik had schoon genoeg van al het geklim. We zagen onderweg geen winkel. Dus alleen met brood en yoghurt komen we op de camping. De teller staat op 85 het is welletjes. We gooien gauw de natte tent los. In de wind is deze in 5 minuten droog. We eten weer de restanten. Dan is de energie terug en gaan we toch nog even de stad in. Een prachtige stad. Als de mensen geen mondkapjes droegen zou je denken dat er geen Corona is. De terrassen puilen uit. Niet dat het nou alleen vakantiegangers zijn is mijn indruk, wat een eetgelegenheden. Allerlei geuren komen je tegemoet. 
Na een uur gaan we terug naar de camping. Doen de vaat en maken de bedden klaar. 
Ik snak naar mijn bed. 


 



Km 87 uiteindelijk 
Diner brood met avocado 
Weer droog af en toe zon veel wind


Kennisvraag: van welke plant komt eigenlijk lijnzaad. We zagen koolzaad en vroegen ons vervolgens af waar lijnzaad aan groeit. Ik denk aan vlas. Dat het een bijproduct is van vlas. Manlief denkt van niet, maar hij weet ook geen andere plant. 

Reacties