De dertiende dag Kollum 57 km

Een stevige wind vandaag. Met eerst een bui. De regenjassen hebben we zelfs een poosje aangehad. Het is wel heel leuk, al die verschillende campinkjes. Die van gisteren was een oud kippenbedrijf of zo. Van een stuk van de oude schuren, echt de originele van hout en heel laag, waren de washokken gemaakt. Voorin hadden ze een soort bar. Je kunt als gezelschap ook de hele camping huren en een feestje geven. Van oude deuren en steigerplanken was de ruimte afgetimmerd. Gezien het stof was het laatste feestje wel een poos geleden. Maar wij konden er lekker even zitten gisteravond en vanmorgen een koffietje drinken. Maar gewoon een leuke sfeer. Er was ook een soort rommelmarkt aan huis. Nu zitten we weer op een andere camping. Een prachtig groenveld en een uiterst keurig toiletgebouw. Van samen douchen is hier geen sprake, deze camping is te keurig. Maar wel erg mooi.
In het gras op de thermareststoelen, waarvan we gisteren voor het eerst na 12 jaar ook anderen er mee zagen zitten, zitten we in een heerlijk zonnetje. Wel laag bij de grond, want zodra je gaat staan vang je wind, koude wind. Hoewel je in filmpjes ons wel in hemdjes ziet, is het als je niet fietst gewoon erg koud. Regelmatig heb ik heb ik dove vingers van de kou. Het is best wel te doen, maar ik pak wel elke zonnestraal. Weeronline geeft voor deze week beter weer. Dat hopen we dan maar. Een beetje warmte zo wel fijn zijn.
Het is raar fietsen. We zijn helemaal wat van de leg. We zijn zo gewend aan lange routes en afgedraaid aankomen. Nu doen we elk stukje met 2 vingers in de neus. We beklommen laatst de toren van Termunten en na ons kwam een meneer ook de trappen op. Deze heeft al de tijd dat hij boven was nog lopen hijgen en steeds maar zeggen” Wat een klim, dat viel niet mee. “ Mompelend om de man niet helemaal af te vallen, zeiden wij “Tja het is een hele klim.” Maar in het midden gelaten wat wij vonden. Maar ook deze vorm heeft zijn charme. We nemen meer tijd voor het landschap en onze museumjaarkaart komt dit jaar, ondanks de Corona, er wel uit.
35 km echt fiks tegen de wind in, is wel stevig fietsen, maar we worden er niet afgedraaid van. We zijn van Hornhuizen, sorry, boven het blog van gisteren staat Hoornhuizen, naar Kollum gefietst. Onderweg zijn we via Ezinge gefietst. Anders waren we wel heel snel in Kollum.
De route bracht ons eerst dus naar Zoutkampen. Daar op een bankje bij de haven het yoghurtje gegeten. Toen richting Ezinge, met een fikse regenbui op onze hielen. Het Wierdenmuseum in Ezinge was open en we weten nu alles van de afgravingen van een Wierd, een andere naam voor terp. De eerste bewoning in Nederland was rond de Waddenzee en mensen maakten daar om hun voeten droog te houden Wierden, verhogingen in het landschap. Een mooi klein museum. Er was een wedstrijd geweest om ansichtkaarten te maken en deze hingen daar. Die waren prachtig geworden. Wat een idee voor school. Kinderen kaarten laten maken en daar foto’s van maken als kaart en dan verkopen voor het plein bijvoorbeeld. Maar ik zag ook van een leeg blikje een insectenhotel gemaakt van rietstengels. Ontzettend leuk. Ik heb er een foto van gemaakt. Leuk idee voor school. Dan vervolgen we de laatste 35 km met een fikse tegenwind. De camping ligt voor Kollum en we hebben een giga plek voor ons piepkleine tentje. Om 16.30 uur installeren wij ons op het kleed. De slaapzakken over de heg in de wind en zon. We nemen de laatste rijstwafels met pindakaas en banaan. Ik begin het warempel lekker te vinden. We chillen dat het een lieve lust is. We moeten niet gaan staan, dan vangen we koude wind, maar op de grond  in de zon, heerlijk. Ik haak een paar rondjes en schrijf alvast het blog. Rond 19.15 uur beginnen we te koken. We bespreken alvast een camping. Het is erg druk en we willen nu graag In Leeuwarden en Franeker musea zien. Die waren in april en mei dicht. We hebben een heel lijstje met opties voor campings. Ik zet me schrap voor een belronde. Bij de eerste de beste camping, die wij het leukst vonden, hebben we beet. Plaats voor 3 nachtjes. In Tzum. We kunnen het huisje in Hitzum zien liggen. Dat wordt leuk!