De zevende dag Zwartemeer 85 km

Na een heerlijke frisse nacht op de nieuwe kussen werd ik rond 8 uur wakker. Ik weet niet precies wat er allemaal was, maar we waren pas laat op gang. We hebben door het dorp Zwartemeer 4 km gefietst om een winkel te vinden. Er was een prachtige Spar, met alleen heel basic spullen of heel verkeerde spullen. Maar een keurige winkel. Wel duur. Dan gaat het hier voor mensen dubbelop met hun gezondheid. Alleen dure spullen, dan koop je dus het goedkoopste en dat is niet altijd het gezondst. Vervolgens vaak gezondheidsproblemen, dus even op de naar de winkel is geen optie. Dan maar naar Klazienaveen voor een Lidl of Aldi. Waar het aanbod van ongezonde spullen nog groter is.

In ieder geval zaten wij, om 11 uur aan het ontbijt. Een Griekse yoghurt, bij gebrek aan gewone yoghurt. Wit meer granenbrood bij gebrek aan volkorenbrood en met oude kaas. A raison 8 euro. Maar goed, drink eens ergens koffie met gebak, dan ben je ook 10 euro kwijt. Al met al fietsen we rond 12 uur richting het Duitse veengebied. Anders dan gepland, maar ons museum dag richting Barchem Compascuum en Nieuw Amsterdam zijn op maandag niet handig. Dus dat wordt dinsdag.
Manlief verheugde zich hier erg op. Dat viel echter wel tegen.  We wilden ook naar Meppen. Zo vaak langs gereden, maar nog nooit in de binnenstad geweest. We komen veel fietsers tegen. Ze fietsen denk ik de Eemsroute. Echt opvallend veel. En natuurlijk op elektrisch. Soms worden we ingehaald. Iets waar Manlief slecht tegen kan. Ik zie hem dan trekken met zijn neus. Zijn bovenlip komt boven zijn tanden. De schouders komen omhoog en de vaart die er al in zit, komt er nog meer in. Soms denk ik zelfs “ grrrr” te horen. De panter in Manlief komt dan naar boven. Elektrisch fietsen is tot daaraan toe, maar ons als gewone fietsers inhalen? Dat haalt alle testron bij Manlief omhoog.
Het was onze eerste confrontatie met mondkapjes. Die hadden we bij ons, maar het lokt niet erg om dan ergens naar binnen te gaan. Even door het stadje gefietst. Was leuk, maar niet bijzonder. Vervolgens langs een Beekdal, maar de Drentse beekdalen zijn gewoon echt mooier. De Drentse velden zijn naast de akkerbouw gewassen, vol met bloeiende bloemen. Het Moormuseum was”  geschlossen, wegen montag ruhetag”
Bij het beekdal zien we om de km plaquettes met bijbels taferelen. Oerlelijke kerkelijke moderne kunst. We denken eerst dat het een statieweg is. Of worden de 7 deugden verbeeld?  Thuis gekomen zoek is ze op en ik denk dat het om de de zeven deugden gaat. Wijsheid(voorzichtigheid) rechtvaardigheid, moed, matigheid,geloof, hoop en liefde. In het stukje dat ik vond werden ze ook vergeleken met de vruchten van de Geest die met Pinksteren centraal staan. Liefde, Vreugde, Vrede, Geduld, Vriendelijkheid,Goedheid, Geloof, Zachtmoedigheid en Zelfbeheersing.  Bijzonder dat mensen behoefte hebben aan kernwoorden. En dat dit geld door de eeuwen heen en iets is van alle culturen. In het IPC onderwijs van mijn school zijn er ook 8 woorden,  oor de vakantie deden we als team een oefening of we alle 8 zo kenden. Samen konden we ze inderdaad ophoesten. Samenwerking, doorzetten, bedachtzaamheid, respect, moraliteit, en communicatie. Nu mis ik er weer 2. Het is ook vakantie, dan mag je alles loslaten.
Eindelijk na 45 km aangekomen op de Moor. Begint het te regenen. Eigenlijk niets te zien en geen bordjes meer. Na ettelijke km komen we weer op een gewone weg. Zien borden met het stadje Twist. Kwam ook voor in de route. Daar eenmaal naar toe gefietst vinden we weer bordjes. Komen we op de grens met Nederland is alles dicht, wegens werkzaamheden. We fietsen dan 12 km om. Maar de beloning is geweldig. Het is prachtig, we komen dan op een veengebied zoals we een veengebied voorstellen. Schitterend! De heide bloeit al bijna. De zon komt er bij en het is super. Grappig was dat de campingbaas zondag ook al als door een wesp gebeten reageerde op Manlief’s opmerking, dat hij naar de Duiste veengebieden wilde fietsen. Hoe hij het in het hoofd haalde. De waren toch niet te vergelijk met de Drentse. Manlief wapperde dit wat weg, door de reactie onder te brengen onder het begrip “chauvinisme”. De man had gelijk. De Drentse zijn mooier.
In Klazienaveen aangekomen halen we  snel de boodschappen voor weer een gezond maal. Er lijkt wel een bommetje gevallen te zijn als we koken, maar dan is ook het diner, het ontbijt en de lunch weer klaar.
Op naar morgen voor een museumdagje.