De vijfde dag Huis ter Heide 65 km

Vijf dagen nog maar. Het lijkt alweer een eeuwigheid dat we onderweg zijn. Vandaag met zon opgestaan. Heerlijk 40 km gefietst en toen begon het te spetteren en te miezeren. Met de regenjas aan richting Zus om daar extra spullen achter te laten en 1 rol wc papier te halen. Op de camping moet je zorgen voor je eigen rol. En om nou 9 stuks aan te schaffen is geen optie. 
De nieuwe hoofdkussen sliepen prima, zodat we pas van mijn wekker die om kwart voor acht af loopt wakker werden. Ik was wel een paar keer wakker geweest. ‘s Nachts heb ik meest last van de jeuk. Ik kan niet zeggen dat het minder wordt. Overdag in de kou gaat het heel goed. Maar ‘s nachts ben ik echt bont. Nu zelfs helemaal rond mijn lijf. Het is zo dragelijk.
We besluiten om vandaan een rondje Zeegse en Balloerveld te doen. In Zeegse hebben we jaren met de kinderen in het voor- en najaar het huisje van wijlen oom Harm gehad voor een weekje. Oom Harm is niet meer. Idem zijn huisje. Er is nu een groot vakantiepark op gebouwd. Jammer. In Zeegse was het feest van opa en oma Koops. Let op: Zij waren toen 40 of 45 jaar getrouwd. Ik denk 45 jaar en wij zouden een week later trouwen. Moet je voorstellen. Wij waren toen 22. En de ouders van Albert rond de 44. Mijn schoonzus en ik mochten niet op de familiefoto. Alleen eigen “ volk” in het Drents “familie” om verwarring te voorkomen met andere uitspraken over eigen volk!  Het zit nog hoog merk ik, want ik weet het precies. Als compromis zijn er 2 foto’s gemaakt. Een met ons en een zonder ons. Ze hadden overigens gewoon een kunnen maken, want we zijn alle vier nog bij elkaar! 
Ik merk dat deze tour een rondje sentiment is. Wat worden we oud. Mijn jongste tante is net met pensioen gegaan. Ze is juf van groep 8 en op haar tweeenzestigste gestopt.
Vandaag ging het beter dan gisteren. Je moet zo nadenken over spullen en of je alles wel bij je hebt. Hebben we een lekkere salade, maar geen zout, want die is nog bij de tent, of wil je een handje pinda's, zitten deze net in de tas op de camping.. Ik heb gisteren na de afwas de fles  laten staan. Deze was na 5 minuten toen ik het ontdekte al weg. Heeft geen brand, maar je moet er wel weer aan denken om een nieuwe te kopen. 

De route was prachtig. Prachtige zanddorpjes, heidevelden, bossen, stroomdal, gewoon schitterend. De heide bloeit bijna. Leuk hoor, we waren bij de oudste kerk van Drente in Annen. We mochten er niet in, maar we konden wel een virtuele tour bekijken via de Qr code. Ook hadden ze er i.p.v. een kerkdienst een meditatieve wandeling. Echt geweldig, wat een leuk initiatief. . Het prachtige gedicht van de wandeling van deze week, zet deze bij dit blog. 

Na de lunch, genuttigd op de rand van een begraafplaats met ingezaaide wilde bloemen, die je hier heel veel ziet, fietsen we terug richting Assen. Nu in de regen. Na een kop thee bij Zus, fietsen we naar de camping. Bij de AH Kloosterveen weer de voorraad aangevuld.

We gaan morgen weer verder en we nemen afscheid van deze heerlijke boerencamping van Albert en Rika. Op 2 letters na bijna onze naam. Maar er ligt een wereld tussen. Wel met dezelfde roots. Het Smilligers. Al ontkent Albert ,de campingbaas, het ten zeerste.   De meeste gasten zijn  60 plus. Maar daar zit ook weer een wereld van verschil tussen. Bij de picknicktafel staan Harley Davindson fans. De fanvlag wappert vier en de 3 families hebben Heth reuze naar hun zin. Grote zwarte laarzen, onder de tatoeages,  bolle buiken, kratten bier en al 50 jaar motor rijden. Aldus een van de leden. 
En de volgende familie, compleet ander slag. “ Stadse mein’sen, zegg’n ze ier” Wat ze van ons vinden? Geen idee. Waarschijnlijk kijken ze ons gekrummel hoofdschuddend an. “Gekroep ien zo’n tentie, wat ‘n gedoe. Binnen ni wies.’ Ieder z’n ding zullen we moar zegg’n. “Ie bint nog nite veleert, ser mien Albert.”

Op de camping aangekomen is het droog. We koken weer aan de picknicktafel, maken gelijk ontbijt en bakken een eitje voor op brood voor de lunch. Het is morgen zondag, maar of de winkels overal open zijn?  Wij zijn voorbereid voor morgen. De reis gaat dan naar Zwartemeer. 65/70 km  Volgens mijn schoonvader “Daar waar het mensdom ophoudt” Misschien maar goed ook in deze Coronatijd. Zouden we de vakantie af kunnen maken? Of moeten we vroegtijdig weer naar huis....











Reacties