De elfde dag Bierum 75 km

Voor het eerst een warme dag. Nog niet zo heel erg warm, dat als ik water zie, ik direct wil zwemmen, maar het was lekker. Vanuit Wessinghuizen was het hemelsbreed 42 km, maar uiteindelijk staat op mijn teller 75 km. Met best wel veel wind en zon is het een dag die energie vraagt. 
Als we opstaan is het weer eendrachtige morgen. Het grote groen weide veld ligt voor ons. Door de bomen zie je het rode steen van de boerderij. Het is een prachtig geIcht. Ik ben geen held in fotograferen, maar wat kun je hier prachtig foto’s maken voor het blad Landleven. 
We hebben gisterenavond nog gezellig even gesproken met de campingmevrouw. Over het dorp, de kerk, de kinderen, de camping. De mensen zijn zo open en zo vriendelijk. 
Vanochtend beginnen we richting Wedde en zien het kasteeltje. Volgens mij gerenoveerd in de tijd dat wij hier woonden. Wat een huisjes en campings zijn hier in de jaren bijgebouwd. Wat een prachtig gebied. Dan komen we richting Winschoten. Daar is onze dochter geboren. We willen in verband met de drukte niet door de stad. Ik moet even naar een AH. Een hele operatie. Erg druk. Maar de koffie is op en de azijn. Omdat het zo warm is, is kaas geen optie meer. Dus ik haal ook een pot pindakaas. Wat moet je anders op een boterham? Net gehoord van het Voedingscentrum dat dit heel gezond is. Ik neem de soort zonder toevoegingen. Ik gruw van pindakaas, maar ik las dat je het ook kunt eten met banaan of komkommer. En yoghurt zonder suiker heb ik ook leren eten, dus hier moet ik dan ook maar mijn best voor doen.
Manlief wilde even naar de McDonald, die ook in dit winkelcentrum zit, in de hoop op eindelijk een keer snelle WiFi voor het uploaden van de filmpjes. Ik kom na een hele uitdaging om Corona proef door de winkel te komen met deze druiste eindelijk uit de winkel en  zie Manlief niet. Ik kan moeilijk met de kar richting de Mac lopen. Daar prop in elk gaatje de boodschappen. Je neemt toch steeds meer mee dan nodig is. Hoewel voor 10,01 euro kan het niet veel zijn. Een fles azijn, een zak havermout, een emmertje tomaatjes, pot oploskoffie, pot pindakaas, een banaan een komkommer en rijstwafels. Als laatste pruts ik de wafels onder de snelbinders. Ik breng het karretje in de rij en wordt bijna besprongen door Manlief. Waarom het zolang duurde en waarom ik nog geen boodschappen had. De Mac had geen sterke WiFi en hij was voor de ingang van de AH gaan staan. Had niet in de gaten dat de uitgang op een andere plak zat, staat 20 minuten voor een winkel en het valt hem niet op dat mensen er alleen naar binnen gaan.....
We fietsen verder richting de Blauwe stad.   Een groot stuk landbouwgebied, dat in de jaren dat wij er nog woonden, door projectontwikkelaars opgekocht werd om een meer met hele grote (vakantie) huizen erom heen te bouwen. Na 30 jaar zie je nu de contouren en dat het na eindeloze veranderingen en faillissementen toch van de grond schijnt te komen.
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het is over de top. Kostbare landbouwgrond wordt opgeofferd en wij slepen onze producten over de hele wereld aan. Als ik zie wat er uit de AH werd gehaald vanmorgen, dan moet je er niet aan denken als dit proces een stil valt. Onze koelkast is na een week echt helemaal leeg. Als je niet kunt krijgen in de winkel verhongeren we in een paar weken. Het gaat niet om een paar mensen, maar om miljarden. 
Met een voetveer die je zelf  moet bedienen steken we het meer over. We eten het yoghurtje wat we hebben, ondanks de gedachtenspinsels over de voedsel voorziening, heerlijk op aan de rand van het meer in de Blauwe stad. Mensen zwemmen er en varen in bootjes. Vakantieplezier.
We fietsen verder richting Termunten. Het kerkje in Termunten is open en we brengen een bezoekje. Dat is het voordeel als je niet zo ver hoeft, je hebt de kans om van alles te bekijken. We treffen een prachtig gerenoveerd kerkje aan. Heel prachtig. Je kunt de toren ook beklimmen en natuurlijk doen we dat!
Dan gaan we richting Delfzijl. Manlief wil graag via Appingedam. Wat een prachtig plekje. Er is een museum en hij valt in de museumjaarkaart. We kijken om we ondanks dat we niet geboekt hebben, naar binnen kunnen. Het kan. Een leuk huis met stijlkamers, tentoonstelling over stadsgezichten van Appingedam en een stuk over koperslagers. Er schijnen hangkeukens te zijn boven de gracht. De medewerker van het museum brengt ons er heen. Erg vriendelijk. Dan gaat de route via allerlei kleine padjes door weilanden richting Bierum. Op echt een piepklein campinkje staan we nu. Er zijn picknick tafels. Dat is wel heerlijk. Dat zou de camping in Wessinghuizen ook moeten hebben. Dan was de camping perfect. 
We maken weer een lekker prutje met rijst en salade. Daarna nog een wandelingetje door het dorpje. Er is maar 1 douche beschikbaar en deze is eindelijk vrij. Het is een heerlijk warme douche met een volle straal. Geweldig.  

Reacties