Dag 31 De nabeschouwing

Km 40 km
Zwaarte 🚴🏻‍♀️
Bestemming Hengelo gld
Weer☀️
Camping Home
Diner ????

Het is zover, we zijn bijna weer thuis. Lang voor me uitgeschoven, maar het is nu toch zover. We fietsen straks het laatste stukje. In de trein schrijf ik het laatste blog. Het is wel een gedoe, zo met de fiets in de trein. In de vorige trein gingen wel 10 fietsen mee. Veel te veel. Een mevrouw die als laatste aan kwam, schoof zo voor Manlief de trein in. Haar vriendin zou zo volgen. Manlief zette zijn wiel ervoor en wilde de discussie beginnen. Ik zag dat het rolstoel gedeelte vrij was. Je hebt geen tijd om te discusseren. Na roepen van mij volgde Manlief ook maar. Je hebt geen ticket op nummer, dus heb je zo pech. Wachten op de volgende trein voor een beter plekje heeft geen zin. Ook dan kunnen er weer fietsers zijn. In het volgende station schoof een jonger echtpaar nog net even voor ons het fietsgedeelte in. Met de tassen en zo zijn wij niet zo wendbaar. Ze pikten gauw de echte fietsplaatsen in. Achteraf bleek dat ze er in Tilburg uit moeten. Is gewoon asociaal. Voor 20 min. Maar goed. We gunnen ze de plek.
Gisteren troffen we een echtpaar dat ook fietste. Ze komen uit Deventer bleek vanmorgen. We zijn samen naar de boot gefietst. Ze hebben Santos fietsen. Manlief was gelijk geïnteresseerd. Vooral door de eenvoudige, maar wel ingenieuze handigheidjes op de fiets. Ik ben wat klaar met mijn fiets. Hij heeft zo gepiept en gekraakt. Ik heb gezocht op Markplaats naar dezelfde. Dat heeft de fiets gemerkt denk ik, want sindsdien is de tik weg. Ik heb de fiets flink toe gesproken: “Rustig je werk doen meid, anders koop ik andere. “ Sindsdien is de fiets stil. Heel stil. Een verademing.
Zolang Manlief geen andere fiets wil, wil ik ook niet een andere. Is gewoon onhandig. Maar ik denk dit nu dit  winter gaat gebeuren. De man had zoveel tips en ideeën. We mogen een keertje bij hun thuis komen om nog eens rustig te praten en te kijken.
De vrouw vertelde van hun slaapsysteem. Zij hebben rechthoekige matjes die ze samen in een hoes kunnen schuiven. Daarop aan vastgenaaid gedeelte waar een kussentje in kan. Aan de hoes een rits en die vast een een vierkante slaapzak van de Bever. Wat een idee. Ik heb een tekening gemaakt in mijn notitie boekje. Daar schrijf ik al jaren al onze dagnotities in en zo. Heel handig. Kun je makkelijk terug kijken wat je allemaal al hebt gedaan.
Dit keer is er niet veel terecht gekomen van meer dan een dagbeschrijving. We moesten hard werken en maakten lange dagen. Mijn sokken zijn ook niet af. Maar dat komt wel een keer.

We hebben wel een paar terugkerende punten over waar ons gesprekken steeds over gingen.

1.Routeboekje versus GPS
Je kunt de route rijden bijna niet alleen rijden met het routeboekje. De details zijn niet nauwkeurig genoeg. Maar wat wil je 1500 km met alle gegevens, campings, hotels, bezienswaardigheden. Dat kan ook haast niet. Maar je kunt ook niet zo maar gokken. Het is geen fietsen in Nederland. Hetzelfde geld voor de GPS. De aanvulling maakt het handig. Als ik alleen zou gaan, zou ik wel beide nodig hebben. De vrouw van het echtpaar van vanmorgen had ook de kaart en de GPS. De kaart voor het overzicht, dat wil ik ook, en de GPS voor het strak op de route rijden hoeft voor mij niet. Maar zo samen is dat wel handig. 

2.Home scholing
Wat is fietsen een manier om de omgeving / de wereld te leren kennen. Peter Petersen, de grondlegger van het Jenaplanonderwijs, zei het al, “Haal de wereld in school”. Dat is wat er tijdens het fietsen ook gebeurd. Wat zie je veel van een land. Alle aardrijkskundige begrippen, idem geschiedenis, natuur komen voor  je ogen  langs. Groep 7 / 8 had het over rivieren. Bij uitstek is Frankrijk geschikt om dit te laten zien, Riviermondingen, stroomdal, dijken, effecten van eb en vloed. Als je met kinderen 6 weken zou fietsen, zou je hun alles van het curriculum kunnen laten zien. Voor mij waren dit lege begrippen, totdat ik dit in het echt zag. Maar ook alle landbouwproducten: artisjokken, vlas, het oogsten van vlas. Noem maar op. Heel bijzonder. We hebben zoveel producten gezien. Ik kan me voorstellen dat ouders kinderen zelf willen onderwijzen. Je kunt ze vele malen meer meegeven dan dat een school ooit kan doen. Het is niet iedereen gegeven, want er moet ook gewoon brood op de plank. Het stel dat wij gezien hebben met 3 kinderen, was de vader thuis en de moeder werkte in het onderwijs. Is zomers 12 weken thuis in Frankrijk. Dan heb je natuurlijk veel ruimte en tijd om dit te doen. Zomers reizen, thuis een tuin en een werkplaats. Muziek en sport zijn wel te regelen. 
Hoewel het onderwijs ook een systeem is. Haal je dit weg uit een samenleving, dan kunnen mensen die dit niet willen of kunnen, natuurlijk verder met hun kroost.

3. Gezondheid 
Hoewel de Fransen te boek staan door hun goede voeding, zie je hier heel veel ongezonde mensen. Aan de ene kant komt dit doordat we op zo’n reis heel veel mensen zien. In ons normale leven zie je een bepaalde radius van mensen. Bv op school zie ik 100 kinderen 120 ouders en bv 70 opa’s en oma’s. Nu zie je, zeker in de stand en op de stranden honderden mensen. En veel, heel veel  mensen zijn te zwaar, lopen slecht, zijn krom. Gelukkige zijn de kinderen meestal relatief actief en vrij dun.Dunner dan bij mij op school. We zien ze veel steppen, op skates en zo. Wat opvalt is dat mensen zo veel roken. Ongelooflijk en ook gewoon in het bijzijn van kinderen. Veel elektrische  sigaretten. Die hangen in een zakje om de nek en er wordt steeds aan gelurkt. Een vreselijk idee en gezicht. Sta je achter een balie en een campinghouder lurkt even. Stel je voor dat je dit met alcohol doet. Flesje om de nek en we nemen even neut. Dan zou iedereen hier wat van zeggen. Terwijl we aan Manlief hebben gezien wat de effecten van 1 fles alcohol in de week zijn. 
Er wordt wel veel gefietst. Allemaal elektrisch, dat wel. Kan bijna ook niet anders in een land als dit. Of je doet aan wielrennen of je hebt een electrische fiets. Mensen kijken je bijna met medelijden aan als ze zien dat je geen elektrisch hebt. 

4.De voornemens
Ik wil thuis van alles gaan proberen zelf te maken. Kwark, kruidenazijn, kruiden olie, zeep enzo. We genieten zo van de fromage blanc. Die kun je zelf maken. Maar ook ricotta kaas en zo. Lijkt me gewoon leuk om te doen. Wat dat betreft ben ik weer helemaal opgeladen. 
We zijn in Zutphen. Het laatste stukje: 2450 km. 













Reacties