Dag 24 Ongemerkt toch weer een zwaar tokkeltje

Km 87 
Zwaar 🚴🏻‍♀️
Bestemming Honfleur
Camping ⭐️⭐️
Weer ☁️⛅️
Diner. Pasta met spinazie 

Na een warme nacht, dat is echt dus per nacht verschillend, werd ik wakker van klokken die uitbundig luidden. Er waren  denk ik meeerdere torens, want ik hoorde meerdere keren dat het 7 uur was.  Er was niets om te eten behalve een komkommer, kaas en een tomaat en daarom zaten we al voor 8 uur op de fiets. Direct opzoek naar een bakker en liefst natuurlijk een direct langs de route. Dat viel nog wel even tegen. Na 10 km was er eindelijk een bakker. We kochten brood. Heerlijk. Vers brood mer kaas. Tjee wat lekker. 
Genietend op een bankje direct aan het strand smullen we hier van. Ik probeer bewuster te eten. Vind het jammer dat je door afleiding niet proeft wat je eet. We kochten vandaag ook nog een broodje bij de Lidl en nog een bij de Carrefour. Op de camping hebben we een proef gedaan mat het vergelijken van alle drie de broodjes. Nou, de bakker wint. Dan de Lidl en dan het brood vannde Carefour.
Dit alles stond wel in schril contrast met een groep Eritresche vluchtelingen die we bij onder bomen aan de kant van de weg bij Ouistreham zagen. Ouistreham is een havenstadje. Daarom zijn ze daar op zoek naar een mogelijkheid om naar Engeland te komen. Schokkend om te zien. Slapen op de grond in slaapzakken en kartonnendozen, bedekt met plastic. Je bent gewoon niemand.....
Ouistreham was ook het laatste punt van de D day route. We hebben de Pegasusburg overgestoken en nog even goed bekeken. Deze brug staat symbool voor de Engelse compagnie die dit embleem ( Pegasus vliegende paard) als schouder embleem hadden. Deze compagnie heeft de dag voorafgaand aan de  D day deze burg in bezit genomen. Daarmee konden de troepen makkelijker het achterland in.
De route voelde  niet zwaar. We hadden het van de wind af. Er zaten  wel drie fikse klimmetjes in. We hebben toch nog  466 meter geklommen. Misschien omdat de conditie nu super is? Aangekomen in Honfleur, de eindbestemming, stond ik bij de winkel wel te tollen op mijn benen en en werd het me steeds zwart voor de ogen. We hebben gauw bananen gekocht en die hielpen goed. We hadden vandaag gewoon te weinig te eten. Door dat de winkels dicht waren gisteren hadden we geen salade. 
Op de camping hebben we de broodproef gedaan en we hadden een doosje met tomaten en nog twee wortels. Ik kon er weer tegen. Honfleur is een prachtige stad. Met oude vakwerkhuizen en bij de haven pakhuizen. Dus we gaan toch nog even kijken  Het is er zo druk met toeristen, het lijkt op een goed bezochte braderie. Er zijn leuke winkeltjes met sieraden en kunst. We hebben prachtige kunstwerken gezien. Jammer genoeg gingen de winkels om 7 uur dicht. Ik word altijd blij van zoveel mooie dingen. Ik hoef het niet te hebbben, maar gewoon het bewonderen van zoveel creativiteit is al mooi. We hebben de haven rond gelopen en troffen nog een prachtige houten kerk aan. Ook nog open. Erg prachtig. Morgenavond is er een concert en ze waren nu aan het oefenen. Een cadeautje. Orgel met twee violisten. Wat jammer dat we dan al weer verder zijn. Het bijwonen van de oefening was al geweldig. Rond 8 uur komen we uit de kerk en ontdekken dat het begonnen is met regenen. Wat hadden we weer een geluk. Ik heb de hele dag in een hemdje gefietst. Geen drup regen gehad. Wel koken we voor de 5 of 6 keer binnen. Dat hebben we nog nooit eerder mee gemaakt. Ik schrijf dit blog nu in de slaapcabine met de slaapzak over mijn benen.
We hebben nog twee zware etappes te gaan met veel hoogte verschillen. Dan breken de laatste makkelijke kilometers aan. De teller staat al op 1800 en daar komt nog wel 4 a 500 bij. Morgen hebben we een route afkorting. We pakken een stuk rond Le Havre. Dat is vlak. De andere helft is klimmen. De dag erna is het de hele dag klimmen. Een van de zwaarsten uit de hele route. Maar geen probleem. We zijn er klaar voor,








Reacties