De tweede dag: Overweldigende hitte in de trein

Plaats Bordeaux
Km 30
Diner broodje gezond
Overnachting: dure camping met zwembad en picknick bank

Het was zo overweldigend warm deze nacht. Alleen al van het liggen, zwete ik al alsotter. We hebben geen laken overgehad. Ik heb een goede nacht gehad. Ik was erg moe. Ik ben heel ontspannen. Voor het eerst sinds jaren geen gedoe net voor de vakantie. Natuurlijk is er altijd wel wat aan de hand op een school, maar eerlijk gezegd viel het dit jaar mee. Of het ik na een week vakantie alles alweer verdrongen? Maar in elk geval, ik heb bijna 8 uur geslapen en dat is voor mijn doen bijzonder veel. Om 8 uur was ik op en heb heb ik het ontbijt gemaakt. Het is een heerlijk huis en een mooi hostel. Alleen erg vies. Ik hoop dat ze van booking.com niets vragen, want anders moet je qua netheid een 2 geven. De kamer was netjes, maar de badkamer en de keuken hadden in geen maanden een doek gezien. Mijn handen jeuken. Als ik een uur de tijd kreeg had ik binnen een ommezien alles strak en netjes. Het is een makkelijk huis en zo goed als leeg. Achteraf blijkt de eigenaar ziek te zijn. Erg lagen ladingen met  medicijnen in de keuken, zo voor  het grijpen. Een wonderlijke toestand.

Manlief kon de slaap niet te pakken krijgen. Hij was ‘s avonds bezig geweest om van de computer de route in de Garmin te krijgen. Dat lukte niet. Vanmorgen om  half acht zat hij al weer achter het bureau in de kamer en rond half negen had hij het voor elkaar. Wat een gedoe. Als ik ooit alleen moet, dan neem ik gewoon een kaart. Geen gepruts met routes, computers, opladen en batterijen. Wat een gezeur. Maar goed. Alles deed het vandaag en met een speer reden we van het ene station naar het andere midden door Parijs heen.

We zijn nog even door Lille gefietst, maar het was gelijk al te warm. Bovendien kun je nergens je fiets kwijt en we hebben wel alle bepakking op de fiets. Dus gewoon een rondje gefietst en een lekker kopje koffie genomen. Lille is mooie stad. Maar je ziet ook veel zwervers. Voor het station lag een zwangere tiener, een beetje een zigeunerachtig. Of Roemeens. Hartverscheurend.

Het is toch altijd een hele toestand om je fiets goed in de trein te krijgen. We waren ruimschoots op tijd op het station, maar we zagen alleen onze trein niet op het bord. Het bleek dat we op eens ander station moesten zijn. Gelukkig maar 400 meter verder op, maar wel een toestand om de fietsen weer door de 2! liften heen te krijgen. Ook moesten alle tassen van de fiets af. Dan praat je dus over 12 tassen en rollen. Een heel gedoe dus. Ik had een zonnejurkje aan en toen we eindelijk in de trein zaten, was ik drijfnat. Binnen een uur waren we in Parijs Gare du Nore.  Op het station stond het Rode kruis om water uit te delen. We moesten 6 km door de stad heen. Leuk hoor. Het verkeer viel mee, maar de warmte was wel een ding. We hoorden later dat het wel 42 graden was. Op het plein voor het Louvre hebben we onze salade gegeten. Via de Seine en de Eiffeltoren zijn we naar het station Montparnasses gegaan. Ook daar weer een heisa met liften en zo. Maar de trein komen was echt een ramp. Op de plek waar onze fietsen moesten s5aan, hadden andere reizigers hun koffers mooi neergezet. Het belangrijkste was om de fiets binnenboord te krijgen en onze 12 tassen. We hadden gereserveerd, dus konden ook niet maarzo een uur later haan of zo.  Het ging weer op z’n Frans. De conducteur maakte zich even kwaad en iedereen pakte zijn koffer. Weer was mijn jurk drijfnat. Met de airco in de trein gewoon koud. Gaande weg de rit bleek de airco het niet aan te kunnen en het werd me toch warm. We zaten in het onderste treinstel. Vanboven kwamen mensen naar beneden, want boven was het helemaal niet te harden. Een moeder met een apathische baby zat bij ons in het gangpad. Wat een toestand. We hadden 2,5 liter water bij ons en na 3 uur was het op.

Toen we na drie uur in Birdeaux aankwamen was mijn jurk weer nat. Deze is nat gebleven tot aan de camping. Doordat Manlief alle routes had opgeladen, gingen we in een speer naar de camping. Ongeveer 10 km. Loeiheet door de stad. Gelukkig met zwembad en een picknickbank. Dat is wel heel erg fijn. We hadden geen moed om te koken, dus het menu is een broodje gezond, met de laatste gekookte eitjes van thuis. Dit moeten op, met deze hitte lijkt het me niet  goed om ze lang te bewaren. 
Ik ga gauw douchen en trek mijn nieuwe nachthemd aan. Mijn vorig, speciaal heel licht voor het wandelen en fietsen, was niet meer zo dat ik me er mee op de camping kan vertonen. Ik heb een spiksplinter nieuwe gekocht. De eerste uitspatting na 3 jaar 2 handskleren. Kan me er gewoon op verheugen. Wat kun je dan blij zijn met iets nieuws. 

NG even een up dat van mijn vinger: het fietsen gaat prima. Het is meer het tillen van de tassen. En dat moest vandaag natuurlijk steeds. Dus de vinge4 doet best zeer nu. Ook douchen is een dingen. Voor het afdrogen en aankleden gebruik je toch vaker je vinger dan je denkt.







Reacties