9/8 van Fontaine naar Sainte-Maure-de-Touraine

Weer: ‘s morgens regen en in de loop van de ochtend bewolkt, ‘s middags zon temp 23 graden
Km: 72
Diner: wraps met salade
Camping: €9,40

Het is was de hele week al voorspeld, het zou vandaag regenen. Inderdaad begon het in de nacht te regenen. Mocht eigenlijk geen naam hebben, maar wel zo dat we geen zin hadden om op te staan om 7 uur. De route is steeds vlakker en we zijn zeer goed op schema, dus waarom zouden we ons druk maken. We hebben ons lekker weer omgedraaid en met het slaapmasker op doen we gewoon alsof het nog nacht is. Uiteindelijk zitten we om 9 uur aan het ontbijt en om 10 uur op een droge fiets. Deze camping had een fietsenstalling en aangezien de tassen de beste tijd hebben gehad, hebben we de fietsen onderdak gestald. 
Het miezerde toen we weg gingen. Dat betekent bushokje in als het wat erger werd en bushokje uit als het leek alsof de bui want minder was. Het was te weinig voor een regenjas en toch jammer om je nat de laten regenen. We hadden nog geen brood,  dus toch nog even bij de bakker aan. Vervolgens zagen we nog heerlijke bramen. Dat is toch ook wel even opletten, want we zagen een dode vos. Ze waarschuwen hier voor hondsdolheid, dus plukken we de bramen hoog. We eten ze zonder te wassen. We fietsen nu ook door wijngaarden. Van huis uit kennen we de geur van bestrijdingsmiddelen, deze worden hier kwistig gebruikt. Dus bramen aan de kant van een wijngaard nemen we ook niet. Je ziet trouwens om de wijngaard heen ook weinig opschot in de berm. Druiven zijn volgens mij erg gevoelig voor ziekten, vandaar dat ze de kanten wel leeg houden. Al met al rommelen we maar wat aan. Om 12 uur hebben we nog naar 20 km gefietst. Steeds zeggen we tegen elkaar dat we op moeten schieten, maar steeds is er wel wat. Dan weer rijpe appels en dan weer pruimen en dan weer een kerk. 
Ik zit nu onder een tenthuisje te schuilen. Op deze camping kun je een soort huisje op palen huren. Een soort boomhut. Ze kosten €15,00. Geen geld, maar in principe hebben we alles zelf ook. Net toen ik wilde beginnen met het blog begon het te regenen. Daarom installeerde ik me op de picknick bank onder het huisje. Als je op fietsvakantie gaat word je steeds vrijer. Overal laden we de telefoon op. Overal kleden we ons om en gaan we ergens te eten. Daarom was ik ook zo vrij om het bankje te gebruiken.  Nu fietst de campingbaas rond. Ik weet niet wat hij er van vindt, maar de telefoon die ik hier in het ook aanwezige stopcontact had, haal ik er toch maar even uit. Je kunt ook te vrij zijn. 
Vandaag hebben we de hele tijd langs de rivier de Vivienne gefietst. Dan denk je dat je laag fietst, maar dat is hier niet zo. Was weer flink berg op en af. Niet zoveel als gisteren, want op de fietscomputer van Manlief stond hij gisteravond wel op 500 meter klimmen en dalen. Dus toch een stevig tochtje.
Sainte Maure, de plek waar we nu een camping zoeken, blijkt een behoorlijke stad te zijn. Dus er zijn grote winkels. De koffie is weer op en de havermout. Ook de volkoren pasta en de eieren.  Er is een Intermachee en een Aldi. Bij de Aldi zijn de tiettomaten maar €2,50.dus daar nemen we ook een van mee. We vullen de voorraden weer aan. Eigenlijk eten we heel basic. Dus geen enkele kant en klaar gemaakte spullen. Dan moet je ook echt wel wat bij je hebben wil je wat kunnen maken.Dat maakt dat de voortassen ook wel zwaar zijn. Bananen, grapefruit sinaasappel,  wortels, tomaten, blikje tomaten of bruinen bonen of kikkererwten, hard gekookte eieren. Als we dan net boodschappen hebben gedaan, hangt er wel wat aan de voorwielen. 
Morgen komen we in Tours. Dat is vanaf hier nog 42 km. Dat betekent dat we de Loire bereiken. Vanaf dat moment is het nog 300 km. Dus 4 dagen of zo. Het gaat voorspoedig. Door de drukte aan de kust hebben we gekozen voor het binnenland. Deze route is wat korter. Maandag of dinsdag zijn we weer op de plek waar de auto staat. Wat sneller dan gedacht, dus. Maar we gaan dan naar huis. Het is in Nederland inmiddels ook koeler. Dat kunnen we na zoveel warmte wel waarderen. Ik heb nu voor de tweede keer op een avond een legging aan en verheug me nu al op mijn slaapzak. Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik deze gebruik in deze vakantie. Was tot nu toe niet nodig. 












 



Reacties