5/8 van Lacanau naar Plage de Amélie

Weer: heel erg warm
Km: 74 
Diner: pasta met tonijn, paprika, champignons,courgette, uikikkerwten
Camping €24,00

Vanmorgen waren we rond 7 uur wakker zonder wekker. Te laat. Maar de hele camping was nog zo rustig. Men leeft hier meer ‘s avond. Toen we gisteren gingen tandenpoetsen, waren ze nog druk aan het barbecuen. Dat mocht op deze camping alleen bij de toiletgebouwen op speciale stenen barbecues. Dat snap ik, want  je moet hier niet denken aan bosbrand. Gisteravond was het zo warm dat we geslapen hebben met een helemaal open tent. Er waren geen muggen. Ik durf dit nooit zo goed, want je moet ook niet denken aan ongedierte of zo. Spinnen of muizen. Brrr.
We hadden eigenlijk beter moeten weten over het tijdstip van opstaan.  Een vlakke rechte weg, dat wordt een eitje, dachten we. Een kort tochtje en de hele zondagmiddag uitrusten. Het werd ook een eitje, maar een gekookte eitje. Wat was het warm. Om 8 uur al op de fiets, zonder jas.na 10 minuten ook het eerste shirt al uit. Het eerste stuk was lekker. Een afwisselend bos met eiken, laurier, dennen. En ik weet het inmiddels, duin op en duin af. Eigenlijk ben ik er wel klaar mee. We hebben nu al voor de vierde dag alleen maar bos. Ongeveer 300 km lang. Warm en de droog, met veel duinen. Drukke campings. Het is ook topseizoen. We zijn er inmiddels achter dat  2 en 3 campings het leukste zijn. Ze zijn vaal kleinschalig en alleen maar Fransen. En goedkoper. We hebben toch alleen een plek en een douche nodig. Een zwembad is leuk, maar niet noodzakelijk. En een animatieteam is voor ons een noodzakelijk kwaad. Maakte het rumoer allemaal erger ‘s avonds.
Daarom gaan we morgen verder met de meest Westelijke Pelgrimsroute. Weg van de zee en de drukte. En nu net vandaag heb ik voor het eerst echt in de zee kunnen zwemmen. Het water was wel heel erg koud. Na de maansverduistering zijn de waterstromen veranderd en is het water veel te koud voor de tijd het jaar. Maar het was heerlijk als je er een poosje in bleef. De golven waren lekker en ik kon er goed in zwemmen. Ik ben op het strand niet meer warm geworden. Ondanks een uurtje in de zon, terwijl mijn gevoel nog zei, golven, golven. De grond deinde nog tijden mee.  Dat gaan we dan nu missen. 
Na de middag en na 30km veranderde de route in een ware”hel”. We hebben 40 km gefietst in een soort brandgang, met af en toe een afslag naar het strand. Ik denk dat in verband met bosbranden, ze een hele brede strook  hebben. Daar lag een noodweg in met een fietspad er naast. De zon stond zo hoog aan de hemel, dat er bijna geen schaduw was. Alleen onder je fiets. Dat is een heel gekke ervaring. Maar ondanks de hoge dennen dus bijna geen schaduw. En dan zijn de kilometers lang. We fietsen dicht bij de zee. We hebben ook wel gehad dat je eerst nog een paar honderd meters moet lopen. Nu zagen we de zee zo liggen. Om 13.00 uur heb ik me toch aan een duik gewaagd. Maar door de kou bijna niet te doen. En het was eb. Dus je stond in 30 cm water.  Ik heb vervolgens wel een uur alleen in mijn onderbroek en bovenstuk van de bikinie gefietst. Alles kan hier. Je ziet zelfs naturisten die vanaf hun camping zo op de fiets  stappen naar het strand. De fietsbroek was te warm. 
Nu we het boekje wat beter snappen, hadden we een camping op voorhand uit gezocht. Daar reden we dus zo heen. 
Eenmaal op de camping hebben we een poos lavenloos op de grond gelegen. De camping was de enige van deze badplaatszonder zwembad. Dat was wel jammer. Om 5 uur toch nog naar het strand gegaan. En hier kon je dus heerlijk zwemmen. Hoewel dus wel erg koud. 
Vervolgens het avondritueel van koken, afwassen en theedrinken. Ik schrijf binnen de blog. Erg warm, maar ook veel muggen. Hebben we nog niet eerder gehad. Dus na het koken vandaag op de fiets, gaan we nu rustig verder met het koken in de tent. 










Reacties