11/8 van Amboise naar Muides

Weer: lekker fiets weer, ‘s morgens wel heel fris, met jas aan begonnen
Km: 66
Diner: pasta met groene bonen, courgette tomatensaus  en geraspte kaas, salade van komkommer en tomaten
Camping: €14,10

Vannacht weer heel goed geslapen. Ik heb ergens gelezen dat een slapen in een koude ruimte met frisse lucht het beste is. Dat klopt dus. Ik werd pas om 7.30 uur wakker. In een lekker zonnetje ons yoghurtje gegeten. Om 9.00 uur zaten we op de fiets. Het is heel gek, als je de route de andere kant op rijdt zie je ook weer andere dingen. Als je dan ook andere campings neemt, is het gewoon net een andere route. Een wonderlijke ervaring. Er zijn veel fietsers onderweg. We komen heel veel tegen. Veel gezinnen. De Loireroute is ook bij  uitstek geschikt voor fietsen met kinderen. Het is wel opletten geblazen, want af en toe moet je naar beneden of omhoog. En dat fietst zo’n kleine blaag als zwieberend voor je of komt je slingerend tegemoet. 
Het weer was zo dat ik halverwege de dag mijn bikinibovenstuk maar weer aandeed. De verschillen in temperatuur op een dag zijn opvallend. ‘s Morgens erg koud en in de loop van de dag heel warm, vanaf een uur of 5 zwoel tot een uur of 21.00 uur. Dan wordt het in eens weer koud.
We komen zo langzamerhand aan het einde van onze tocht. We moeten nu nog 200 km. Dat is eigenlijk net te veel voor 2 dagen. En wat weinig voor 3. Morgen willen we zo’n 75/80. Voor de maandag voorspellen ze regen. We kunnen dan even bekijken hoe het zich ontwikkeld. Of we kunnen wat later weg gaan of wat eerder stoppen. En de dag erna kunnen we dan weer 75 km doen. En als het goed gaat maandag, doen we dan veel km en kunnen we we de laatste dag wat rustig aan doen. 
We zitten wat krap met het gas. We dachten dat we een goed tankje hadden, maar er zijn dus verschillen. We moeten echt de fles hebben met een blauwe dop weten we nu. De blikjes met de groene dop lijken exact gelijk, maar daar zit geen kliksysteem in. We komen erachter dat bij een Intermarche je de meeste kans hebt op die blikjes. De Intermarchee kwamen we vandaag toevallig tegen. En ze hadden ze blikjes. Op  het vorige blikje van 470 ml hebben we 17 keer gekookt. We hebben er nu een van 240ml. Dus dat zou 7 of 8 keer kunnen. Het spant er dus om. Ik denk dat we in de besteketui ook maar een zwarte stift doen. Dan kun je voor elke keer koken een streepje zetten. Dan weet je tenminste wat je al hebt gebruikt. We kunnen natuurlijk ook uiteten gaan, maar je zult dus altijd zien dat dat dan slecht uitkomt. Maar een koude salade kan natuurlijk ook altijd. Dat doe ik op de Camino ook wel. Blikje kikkererwten een paprika evt. een ui of een wortel, een appel. Met wat brood erbij kan prima. Je hebt hier in de dorpjes het meeste kans om ergens brood te krijgen. Er zijn nog overal bakkers. Vandaag ook weer een bakkertje gehad met een winkel van 2 bij 2 meter. 3 Soorten stokbrood, een dik groot onbestendig soort brood en 8 gebakjes of zo. Koop je een stokbrood van €1,10. Daar kan toch een bakker niet van bestaan. En dan alle dagen van de week open.
We zitten niet alleen krap met het gas, maar ook met het wc-papier. Overal wel te krijgen, maar met 12 rollen achterop je fiets is niet zo handig. Heel af en toe kun je op een camping 1 rol kopen. Maar dat is tot nu toe niet gelukt. Vandaag kon ik onderweg ergens naar een openbaar toilet. Ideaal. De een is schoner dan de ander, maar het  is wel een prettige voorziening. Het toilet van vandaag had zelfs wc papier. Losse stukjes uit een automaat. Ik dacht als ik nu een paar extra meeneem dan ben ik voor morgenvroeg ook weer klaar. Dus ik met een keurig opgevouwen stapeltje richting stuurtas. Manlief ging ook even. Op de camping deed Manlief zijn fietsshirt uit. In een fietsshirt zitten achterop de rug zakken. Ik zag tijdens het fietsen al een bobbel op zijn rug zitten, maar  vergeten te vragen wat het was. Op de camping aangekomen rolde de bobbel uit zijn shirt, een fosje gefrommeld  wc papier. Erg grappig, het zit ons beide hoog. Greizend haal ik mijn keurige stapeltje uit de stuurtas. We kunnen dus twee keer extra vooruit!
Op de een of andere manier lukte het vandaag allemaal niet zo. We kwamen wat laat op gang, onderweg van alles te zien en te beleven. Dus om 16.00 uur,  toch maar een camping op gezocht, ondanks de 65 km. Het is een dorpje van niks. En het heeft ook niks. Ja, 2 campings. Een municipal of een kasteelcamping. De municipal camping is voor fietskampeerders vaak het makkelijkst. De meeste voorzieningen die handig zijn voor een fietskampeerder. Ik mocht mijn IPad opladen bij de campingbaas. Had speciaal een grote stekkerdoos in zijn kantoor liggen. Kom daar maar eens om op een grote camping. Achteraf hoorden we van onze buren die eerst bij de andere camping waren, dat ze daar voor een caravan voor 1 nacht €66,00 neer moesten leggen. Dat vonden ze te gek, daarom zijn ze hier ook maar gekomen.  Voor een doorreisnachtje is dit ook prima. Dat vinden wij ook! Maar een zwembad erbij zou mooi zijn! Maar aan de kant van de rivier met uitzicht op de Loire heeft ook wat!









Reacties