23/7 van La Souterraine naar St. Leonard-de-Noblat

Camping: 11 euro
Weer: warme stralende zomerdag 30 graden in de zon minstens
Diner: stokbrood en bonengroentensoep voor de mineralen
Km: 75 

Wat een prachtige namen hebben deze dorpjes en stadjes toch. Kan ze alleen zo slecht onthouden. Het is nu heerlijk weer. Een zwoele zomeravond. We staan bij een riviertje met kleine watervallen. Alleen jammer dat je er niet in kunt zwemmen. Maar ik ben wel aan mijn trekken gekomen deze dag. Tijdens de etappe kwamen we bij een prachtig bergmeertje. Ik kon de verleiding niet weer staan, heb me uit gekleed en ben er in gesprongen. Manlief vond het maar niet. Het water was onbestendig bruin. Maar als je erin zat was het prachtig helder water. En vooral koud...... dat is erg prettig op zo,n warme dag. 
We hebben vandaan de wekker gezet met het plan om vroeg te starten. Dat lukte. Ik ben een avondmens, dus het inslapen op een rumoerige camping is dan nog wel een dingetje. Achter onze tent was een rij met huisjes. Daar was het tot laat erg gezellig. Maar goed, wij zaten om 7 uur op de fiets. De eerste 30 km waren glooiend. Heel prachtig en erg koud. Ik had mijn jas aan en miste erg mijn handschoenen en sokken. Ik had na 10 minuten al dove vingers van de kou. Het was zo prachtig stuk van de etappe. Weilanden met koeien. Ergens stonden wl 10 koeien naast elkaar in een rij. Zo’n plaatje uit de Boederij van vroeger. Als je het zou moeten regelen had je een morgen werk. Het leek net alsof ze naast elkaar grazend als een grasmaaier het land door liepen. Erg grappig om te zien. We waren al voorbij voordat we er erg in houden. Dus het bewijsmateriaal een foto ontbreekt.
Vandaar tot aan het bergmeer waar we rond een uur of 12 waren ging prima. Fietsen in de schaduw. Weer anders dan gisteren. Nu hadden we forse klimmetjes en hele lang afdalingen. Dat is prettig. Je fietst constant bv 7 km of zelf 5 km. Bijvoorbeeld wel 30 minuten achter elkaar. En dan 5 miunuten een lange afdaling. Soms stond de teller op 48 km. Na twaalven werd het wat anders. We moesten toen nog 25 km. En dat waren zware km. Veel klimmen in de brandende zon. Over deze 25 km hebben we 3 uur gedaan. Uiteindelijke kwamen we in het stadje van de camping. Tot onze grootste schrik stond er een dikke streep door het richtingsborden naar de camping. We hadden op internet al even de camping bekeken. De website was gewoon in de lucht. Tot was vanaf dit punt de camping nog 4 km. Dus even kijken of deze open is doe je met deze klimpartijen ook niet. Manlief stond met zijn mond open en kreeg deze gewoon niet meer dicht. Ik moet zeggen dat ik aan het eind van de dag ook niet zo helder meer ben, maar bedacht dat als de website het deed, we ook gewoon konden bellen. Een telefoontje en het werd ons duidelijk. Ze waren met de weg bezig. We hadden gelukkig dat we belden,want de mevrouw van de camping leidde ons langs een andere weg en na 1,5 km buiten het dorp waren we er. Deze aller aardigste camping mevrouw ontving ons hartelijk en spraak zelfs een woordje Nederlands. De campings is een oase van stilte, met op de achtergrond het kabelende water. Een speciale ruimte voor pelgrims om te koken en van alles op te laden. Ook een speciale prijs. We betaalden maar €11,00. Wat een verschil steeds tussen de campingprijzen. 
We hebben zo’n ongelooflijke trek, dat we het stokbrood dat we hadden gekocht in een keer hebben opgegeten. Een zware maaltijd is hier na niet meer nodig. We maken een bonensoepje. We wilden bonenschotel met veel groenten maken. Maar van de bonen hebben we een salade gemaakt. De eerste 30 km zijn er geen winkels en het brood is op. Als we wachten tot de bakker er is, dan kunnen we pas om 8.30 uur weg. Dat wordt te laten. Ik denk dat we morgen door de wind worden voortgedreven.
We hebben inmiddels 4 dagetappes van de route naar Santiago er op zittten. We kunnen nu een beetje inschatten hoe lang we er over gaan doen. We denken vanaf nu nog 8 dagen fietsen. En dan fietsen we gemiddeld 75 km. Meer is niet te doen met deze temperaturen. Dat betekent vroeg naar bed en vroeg op. Ik krijg zo een heel ander bioritme. Met de kippen op stok en met de haan wakker worden.









Reacties