22/7 van Neuvy-St.Sepulchre naar la Souterraine

Weer: warm
Afstand: 58 km
Diner: pasta met blik spinazie en tonijn
Camping: € 22,66

Een warme heftige fietsdag. Uiteindelijk maar 58 km. In Nederland doen we dit op een avond. Op een lekker plekje in de schaduw tijdens het koken begin ik alvast maar aan het blog. Misschien dat we straks nog even kunnen zwemmen. De routines beginnen inmiddels weer te werken. Ik met mijn fles mineraal water. Manlief met zijn flesje wijn. Hij kookt, ik zeg hoe het moet en ik schrijf. We hebben toch nog weer ergens een winkeltje gezien. Een klein supermarktje. Dus het menu voor vanavond is uitgebreid met linzen en een grapefruit toe. We hadden gisteren al spinazie in blik gekocht en tonijn in blik. Met pasta erbij een prima maaltijd bij gebrek aan wat beters. Nu hebben we ook nog wat linzen. De wonderkoker van de Tupperware doet zijn wonder. Ideaal. Gekookt water met pasta en een poos laten staan en na een half uurtje is het klaar. Manlief bakt eerst nu het ui en de courgette, met de helft van de linzen en een derde van de pasta een lekkere lunch. Dan nog een ui bakken voor vanavond en de spinazie op warmen, mmmmm. Er bleken toch nog winkels open te zijn. Dus vanmorgen hebben we een brood kunnen kopen en nog wat fruit. Er lagen ook grote tomaten. De zagen er zo lekker uit. Inderdaad deze hebben we vanmiddag lekker opgepeuzeld, zo zoet en zoveel smaak. Een hele grote punt tomaat, met een geel hart. Hij kostte wel 75 cent per stuk. Gek dat je dat veel vindt, maar rustig een fles wijn van 3 euro koopt.
Vanmorgen waren we weer vroeg wakker. Dus zaten we om 8.15 uur op de fiets. Het was lekker fietsweer en dat was wel fijn, want we moesten behoorlijk aan de bak. Je kunt wel zeggen dat het echte klimwerk is begonnen. Mijn kilometerteller is niet boven de 12 km geweest als in moest trappen en ook wel boven de veertig. Mijn techniek krijg ik ook weer in de vingers. Het is niet alleen het klimwerk, maar ook weten om op het juiste moment te schakelen. Schakel je te laat, dan moet je te zwaar trappen, schedel je te snel, dan gaan je benen als een gek rond. Ik ben meer een zwarte trapper. Maar dat is geen goede techniek. Dat belast, volgens mijn fysio, te veel je knieën. Je moet dus fietsen in een licht verzet. Zeker als je moet klimmen. Er zaten vandaag 3 fikse kuitenbijter in. De langste wel 1,5 km met 7%. Maar ik kon overal op mijn fiets blijven zitten. Ik begon zelfs ongemerkt al weer wat te schakelen met mijn linker duim. Ik voel hem nog wel, maar het schakelen lukt nu weer een beetje. Anders deed ik dit met de muis van mijn hand. Dat valt niet mee.
De route is prachtig. Een glooiend landschap van akkers, weiden, bossen, riviertjes. Mooi om tussen door te fietsen. We komen voor de derde dag op rij twee vrouwen tegen op elektrische fietsen. De man van een van de dames rijdt met een camper achter hun aan. Ergens in een dorpje houden ze ons aan en zeggen dat ze het erg knap van ons vinden. Geen elektrische fiets, bagage mee. We krijgen van hun een kop koffie. Erg lekker. Ze zijn opweg naar Santiago en doen steeds een stuk. In Nederland lopend en nu op de fiets. Zo doet iedereen het op zijn eigen manier.
De dag is niet zo lang, maar 58 km. De volgende camping is ongeveer nog 30 km verder. Dat is ons net te ver. Dat het een inspannende dag is blijkt wel dat we pas om 15.00 uur op de camping zijn. 7 uur (5 uur netto) hebben we over 58 km gedaan. Er blijkt een zwembad(je) te zijn. We nemen eerst een duik en doen een dutje in de ligstoel. Dan eten we alles losse restjes: 3 plakjes brood, rijstwafels, een ei, de tomaat. Vervolgens zetten we de tent op en stappen we op de fiets om een kijkje in het stadje te nemen. Volgens het boekje erg bijzonder, maar het viel ons wat tegen. Wel was er bij de kerk een stempel te halen. En zo hebben we al al 3 pelgrimsstempels.
We moeten maar zien hoe het morgen gaat. De bedoeling was 75 km. Maar het gaat niet meer om de km, maar om de fietsuren. En 5 netto uren zijn zwaar genoeg. We staan in de schaduw en het begint fris te worden. Op zich lekker, want koude nachten slapen beter. Ik zit inmiddels in mijn nachthemd.   Na het eten heb ik nog even gezwommen en toen gedouched. Had geen zin meer om mijn kleren aan te doen. We gaan zo naar bed, want we willen vroeg op. Dat wordt toch vannacht een slaapzak, ik kruip er nu vast maar onder.










Reacties