21/7 van Saint-Armand-Montrand naar Neuvy-Saint-Sepulchre

Wat een namen. Ik kan ze ook alleen maar schrijven met het boekje erbij. De route was 76 km lang. We wilden eerst stoppen in Sarzay, maar dan hadden we maar 65 km gedaan. En het was zo’n geweldig fietsweer. Een beetje bewolkt en niet te warm. Daarom toch een stukje erbij. Dan hebben we morgen een kortere route. Ergens verderop is het wat lastig met een camping. Je kunt dus niet zomaar besluiten om te gaan stoppen. Ergens heb je dan of een heel erg lang stuk of ergens een wat korter stuk. 
Het was vannacht warm. Ik heb nu al voor de tweede nacht in de lakenzak geslapen. In de ochtend pakken we dan een slaapzak en leggen deze dan open geritst nog een stukje over ons heen. Doordat we gisteren erg moe waren, zijn we op tijd gaan slapen. Maar dat betekende dat ik om 6.15 uur wakker was. Ik bedacht me om mijn powerbank nog even op te laden en me alvast aan te kleden. Hoewel ik echt mijn best deed om het zachtjes te doen, werd Manlief ook wakker. We besluiten maar op te staan. Als het weer zo warm wordt is, het wel prettig om vroeg te starten. En zo zitten we rond 7 uur al aan het ontbijt. Fromage Blanc met appel, banaan en havermout. Natuurlijk mag de koffie ook niet ontbreken. Om half acht fietsen we van de. Appingedam weg.  Type ik camping en maakt de IPad er Appingedam van. Elke keer bedenkt de IPad zelf woorden. Erg vervelend. 
Het is fris dus ik fiets met een jas. We gaan steeds meer klimmen, merken we. Het is inspannend klimmen en de heuvel afrollen. Het routeboekje zegt dat er is gekozen voor heuvels niet hoger dan 600 meter. Het maakt natuurlijk wel uit wat het startpunt dan is. Er zaten vandaag best al flinke klimmetjes bij. Na twee uur stoppen we voor een pauze. We hebben nog een brood van gisteren, een kleintje. We eten deze met eieren, sla en geraspte kaas in een keer op. Gisteren heb ik te weinig gegeten. Ben de hele middag licht in mijn hoofd geweest. Alsof ik zo tegen de vlakte zou gaan. Volgens mijn Menzis gezondheidsapp, is deze beweging van 2 uur goed voor twee rondes fittnes. Dat betekent dat ik vandaan 5 uur heb gedaan (5 rondes dus) en ook nog 45 minuten heb gezwommen. Tot mijn grote vreugde was er op de camping een zwembad. Heerlijk. Maar dat we stevig aan de bak moesten vandaag is duidelijk. We zijn natuurlijk in prima conditie. De Menzis app geeft aan 681, dan zit je net in de categorie Uitstekend. Ik weet dat je, om daar te komen, je behoorlijk moet inspannen. Voor de eerste keer trouwens, dat me dit lukte. 
Mijn schoonvader appte dat hij vroeger als 20 jarige soldaat ook in Frankrijk is geweest. In La Cortine. Dat ligt hier vlak bij. Voor iemand van het Drentse platteland, nog van de tijd voor de tv en internet, moet dit een belevenis zijn geweest. Wij kijken nog steeds onze ogen uit. Hoeveel we hier al voor het tweede jaar fietsen. De glooiende velden, de schattige dorpjes, de kanalen, sluisjes, een  mooi landschap. Ik zal het kaartje van mijn schoonvader toevoegen. 
Even voor 15.00 uur belanden we in het stadje van de camping voor vandaag. Neuvy zullen we maar zeggen. Het is zaterdag en dan zijn winkels altijd een probleem. Soms zijn de winkels ‘s middags al dicht en gaan ze niet eerder open dan maandagmorgen. We zien een klein supermarchee tje. Van een Pool of zo. Ouderwetse kruidenier. Hij was in de middagrust even naar de groothandel geweest en kwam nu terug met 3 flessen wijn,  een doos meloenen, 3 potten Nutella, enz. Toen hij zag dat we wilden shoppen mochten we al naar binnen. Hij boodt mij een stoel aan. Geeft wel aan hoe mijn toestand was. Ik was uiteraard bijna beledigt bij deze actie, maar de stoel was aantrekkelijker. De mineraal water en de Fromage Blanc waren wel 3 keer zo duur als normaal. Maar vooruit. We mogen blij zijn dat we wat hebben. En voor twee dagen voorraad, want morgen moeten we ook overbruggen. Brood is er niet, maar misschien is er onderweg ergens een bakker. En anders maar niet. We maken wel een grote salade.
Naast ons staat een wonderlijk stel Fransen. Of ze hebben ruzie, of ze praten zo druk. Wat een heisa. De rust is ver te zoeken. Af en toe is het even over en dan begint het weer. 
Nadat we eerst een dutje op het picknickkleed hebben gedaan, installeren we ons. De stoelen staan, zoals Manlief wenst keurig naast elkaar. Alleen de slippers ontbreken. De tent staat zo en we zijn al aardig weer gewend de opzetroutine. Daarna gaan we naar het zwembad. We worden met alle egars behandeld. We krijgen een heuse  ligstoel aangeboden. Denken deze mensen nu allemaal dat we bejaard zijn of zo. Zien we er na drie dagen al zo afgepeigerd uit? Jammer genoeg schijnt de zon niet en is het koud. Het zwemwater is heerlijk, dus ik zwem lekker driekwartier. Maar dan komt toch nog de zon door de wolken. We liggen een uurtje in de ligstoelen. Durven niet goed weg te gaan, omdat het dan zo ondankbaar lijkt. Dit alles maakt dat we pas om half acht aan het koken slaan. Een lekkere pasta met courgette van gisteren, kikkererwten en tomatensaus met emmentaler kaas. We maken een dubbel portie, zodat we morgen overdag ook nog wat hebben. We hebben wel een ontbijt, maar nog geen brood. 
En zo is deze dag ook al weer ten einde. Een lekkere fietsdag. De komende week beloofd wel heel erg goed te worden. Temperaturen van rond de dertig. We zullen zien.

Weer:bewolkt, soms een zonnetje
Temperatuur:  Rond de twintig graden
Afstand: 76 km
Diner: pasta met courgette, ui, kikkererwten, tomatensaus
Camping: €7,90 








Reacties