De zevenentwintigste dag van Licques naar Lo-Reninge in België 80 km

Onder het geraas van de melkmachine maak ik hier het blog. De kindjes(we Ijn in België en daar hebben ze het altijd over kindje) mogen kijken en proeven van de melk. Manlief kijkt ook in de stal. Een van de mede campinggasten komt naar buiten met een kan melk. De kindjes krijgen dit voor het slapen gaan. Het is een prachtige camping waarop we zijn beland. De dag was zwaar. Het fietsen in de wind met toch de nodige klimmetjes en vanmiddag de zon, maakte dat het niet mee viel. En dan aan het eind weer zo'n cadeautje. Er is zelfs een zwemvijver bij. Net zo groot als het zwembad in Hengelo. Maar jammer genoeg erg koud. En het is geen 30 graden. Ik denk hier in de wind zelfs geen twintig. 
Ik kon het maar 20 baantjes volhouden. Dat is niets voor mij. Ik vind 's avonds en 's morgens zwemmen ook heerlijk, maar denk dat het te koud is. Jammer. Bij een warme zomeravond even voor het slapen....
Manlief komt uit de stal. Het zit onde
de strontspetters. Dat wordt de broek nog wassen vanavond. Het sanitair is erg een sober, maar door Ijn eenvoudig prachtig. Betonblokken met grijze grote tegels met hier en daar een klein stukje met piep kleine groene steentjes. Groene prullenbak. Deurknoppen van witte elektriciteitsknoop die je vroeger zag op paaltjes op het land. Een deur met een haakje dat je met een kettinkje moet vastmaken. En deuren van betonplaten. Met gewone aluminiumkleurig hangwerk. Zo prachtig. Een alles zo schoon en opgeruimd. Wat een verschil met de Franse erven. Hebben ook hun bekoring, maar dit is super. 
Van oude varkensstallen hebben ze knuffelkonijnen, cavia's grote zandbak, jeugdhonk, allerlei spelattributen. De kinderen hebben skelters en fietsjes. Je zou er als school jaloers op zijn. Van een andere stal is een kantine gemaakt.gewoon zoals de stal is. Ik denk een oude aardappelbewaarplaats. Ideaal voor familie feestjes.
Vanmorgen zijn kwamen we laat weg. We hadden geen brood en ik heb van havermout, ei en bananen pannenkoeken gebakken. Lekker, maar het duurt dan wel even. Er zit niets meer in tassen, dus we hebben van de camping in ieder geval brood meegenomen. Met de winkels weet je het gewoon niet. In het dorp is markt, dus we kopen nog wat bananen en nectarines. Een vader met twee zonen. En een kraam van 3 meter en twee klanten. Maar goed ze hebben met z'n drieën werk. We zien ook de vuilniswagen. Een chauffeur met twee mensen achterop. Je kunt hier ook niet alleen met grijparmen de containers op halen. De straten zijn zo onregelmatig. Dat gaat nooit lukken. Dan kost het ophalen van het vuilnis veel geld. Van het inzamelen begrijp ik niets. Plastic, blik en papier bij elkaar. Maar geen sappakken en de plastic bakken van de fromage blanc. Zo anders dan bij ons. Ik weet het gewoon niet en snap de logica ook niet. 
We fietsen door een prachtig landschap. Mooie groene heuvels. In de verte zien we zee en de havens. Ik denk van Calais en later Duinkerken. Veel dingen herinneren hier aan de beide oorlogen. Dit is zeker in de eerste wereldoorlog gevechtsgebied geweest. Vanmiddag zagen we een stellage om een monument heen. Een echt bouwwerk. De meeste monumenten zien erg keurig uit. Ook hier weer elke dorpspleintje vol met bloemen. 
Het is wel even soms flik klimmen. Maar meestal bovengekomen is er wel een braamstruik. Anders dan in Nederland zijn de bramen hier zo zoet. We staan met smaak regelmatig te plukken en te eten. Ik weet niet waar bramen goed voor zijn, het zullen ook vast vitamines zijn. 
Afgezien dat ik niet weet waar we langs gaan, is het een goede dag. De zon schijnt. Niet uitbundig, maar genoeg om uit de wind lekker in het zonnetje te eten.
En zo komen we op deze prachtige camping. Inmiddels zit ik aan de muntthee(uit het kruidentuintje) en eten we nog een stukje brood. Het brood dat we vanmiddag hebben gekocht blijkt notenbrood te zijn. We nemen een plakje als koek. We hadden vanavond gebakken aardappels. Maar deze vullen toch niet zo. Ik alweer zo'n trek.
Morgen gaan we naar de kust. Afhankelijk van het weer kijken we wel wat we gaan doen. De berichten zijn niet goed. Maar dat zijn ze eigenlijk al 3 weken niet en toch hebben we best veel zon gehad. Wel koud 's morgens en 's avonds. Ik ga nog even kijken wat ik ga doen. Het kampvuur of zwemmen.

Weer: zonnig, frisse wind
Km: 80
Camping: €24,00
Diner: gebakken aardappels met salade





Reacties