De vijfentwintigste dag van Arques-la-Bataille naar Vironchaux 90 km

Een prachtige fietsdag. Wind in de rug. Veel zon, af en toe een wolk voor de zon, niet te warm. Wind in de rug. Wat wil een mens nog meer. En nu in het zonnetje nog even lekker typen aan het blog. Manlief maakt het eten. Ik help als het nodig is, een handje.
Het was een prachtige route vandaag. Langs glooiende velden. Met van alles. Geoogst vlas wat ligt te rotten, nog graanvelden die geoogst moeten worden, weiden met koeien. We merken dat we nu in een delta gebied komen. We fietsen in dalen langs riviertjes. Maar deze moet je ook weer over en dat betekent weer klimmen. Niet zo hoog maar toch even fiks omhoog. En bij de volgende rivier weer naar beneden. Dit vandaag wel een keer of 5.
De route geeft aan dat er weinig winkels zijn. Dus we bereiden ons voor met brood. Eigenlijk heeft elk dorp wel een bakker. De kwaliteit en aanbod is wisselend. Vandaag treffen we het. Heerlijk meergranen stokbrood. We kopen ook nog een volkorenbroodje.  In de ochtend zien we inderdaad verder niets. Halverwege de ochtend eten we het stokbrood in een keer op. Manlief een groter stuk dan ik. Maar ik zou ter plekke wel een heel stokbrood lusten. Rond de middag zijn we een Eu. Een behoorlijk stadje aan de kust. Alhoewel de kust voor ons nog te ver uit de route is. Het is geen Nederland. Even een paar kilometer om. Het betekent vaak veel klimmen en dalen. Dus dat een gevaarlijk uitstapje.
We bezoeken de kathedraal. Ze draaien in de kerk prachtige koorzang. In het Frans, dus geen idee waar het over gaat, maar erg mooi. We blijven een hele tijd luisteren. De tijd breekt aan dat je daar zo langzamerhand de tijd voor neemt. We zijn nu zo in de vakantiemindset dat tijd en uur er niet meer toe doen. Een uur vroeger of later op de camping maakt niets uit. Het is dat Manlief verder wil, maar ik had nog wel een uur kunnen zitten. De stad ziet er mooi uit. Alle perkjes staan er verzorgd bij. Dat is gewoon opvallend hier in Frankrijk. Allemaal even prachtig en verzorgd.
We doen boodschappen bij de Lidl die toevallig ons pad kruist. We slaan in voor twee dagen. Het is weekend en we weten niet waar we belanden. Je kunt niet alles meenemen in verband met het gewicht, dus we beperken ons tot het hoognodige. Geen wijn en water. Een kleine fromage blanc.
We besluiten gelijk, maar te lunchen en dan hebben we de nodige kilometers voor de boeg. We konden vandaag kiezen uit 70 of 90 km. Integenstelling tot gisteren gaat het nu super. De wind in de rug. Zonnetje erbij en dan wil het wel. Dus we kiezen voor 90. Rond half zes zijn we op de camping. Hoogseizoen en wij zijn de enige tentbewoners. De camping staat in een gehucht van een straat. We vragen naar een bakker voor morgen. We zijn voor de rest overal op voorbereid, maar we gaan er vanuit dat er onderweg wel een bakker is. Die vlieger gaat niet op. De eerste 50 km geen dorp met een bakker op de route. Van de route af wel, maar je weet i.v.m. hoogte niet wat je je op de hals haalt. Tja. We besluiten om maar extra pasta te maken. En net als op de Camino. Het komt altijd goed. Een Nederlandse camping gast( de enige op deze camping) hoorden ons overleggen. Zij moest nog boodschappen doen (6 km verderop) en wil voor ons nog wel brood meenemen. En na een half uurtje komt ze terug met twee bruine broodjes. Daar komen we orgen de dag wel mee door.
Dat is wel lastig hier. Op de meeste campings die wij hebben gehad, kun je niet eten. Wel brood bestellen, maar avondeten niet. Je bereidt je voor op het avondeten. Neemt spullen mee de hele dag en kun je op deze camping eten. Maar is er hier geen brood. Geen halszaak natuurlijk, gewoon een beetje lastig. We installeren ons in het zonnetje en nemen bij gebrek aan wijn en mineraalwater, maar een kop koffie met een wortel en een stukje chocola.
Als er een wolk voor de zon komt is het koud. We hebben vanmiddag een tijden gefietst in blote bast(Manlief) en sportbh(ik).  Maar als de zon niet schijnt is het fris.
Tijdens het koken hebben we geluk, want de zon blijft maar schijnen. En zo zitten we nog wel 1,5 uur in de zon. Dan daalt de zon en wordt het koud. Ik heb inmiddels afgewassen met het nieuwe(paarse) afwasmiddel. Lavendel. Heb ik nog nooit gezien. Het is wel gek om je vaat te ruiken met bloemengeuren. Maar ja, wat is het verschil met dennen of  citroen?
Het is de eerste camping met een muntje voor de douche. Terwijl we nu zo goed een hele warme douche kunnen gebruiken. Om warm te worden lopen we na de douche nog even door het dorp van een straat. Dan drinken we thee. Manlief pakt er een slaapzak bij. En zo maak ik dit blog af. Met ijskoude vingers en een warm lijf. Wat hebben we deze vakantie een plezier van onze heerlijk warme slaapzakken.
Ik krijg net nog een app van mijn zus. Zij gaan naar KarinthiĆ«. Ze zullen het vast warmer hebben dan wij. En erg grappig, ze heeft de nieuwe waterkoker gehaald bij pa en ma. Deze gaat nu eerst met hun mee op vakantie.

Km: 90
Weer: ochtend fris, zon, 's avonds koud
Diner: pasta met geraspte kaas en salade