De vijftiende dag van Sully sur Loire naar Orleams 50 km




De regen...,vanmiddag

Met het wakker worden had ik geen idee hoe laat het was. Door het slaapmasker is alles donker. Maar bij het afdoen merkte ik het al, het zonnetje schijnt heerlijk. Het is wel vreselijk nat van de dauw, zodat dat het in de tent lekt. 
We pakken alles in en ontbijten daarna op de picknickbank voor het Tiny little house tegen over onze tent. We doen rustig aan, want het is vandaag maar 50 km. Een eitje. Zo komt het dat we pas om 9 uur op de fiets zitten met een zware zeiknatte tent. Hij wordt van het zonnetje niet snel droger.
De route gaat voortreffelijk. We fietsen 50 km in 3 uur. We fietsen steeds langs de Loire. De kanalen zijn hier nu voorbij. De Loire is erg breed. Het lijkt eerder een duinlandschap dan een rivier. Heel af en toe zie je mensen voorbij peddelen. Op de campings zie je aan de tonnen die ze bij zich hebben dat het kanoërs zijn.
We denken dat we toch niet op om 12.00 uurde camping terecht kunnen en daarom eten we maar eerst de salade aan de oever van de Loire in het centrum van Orléans. Uiteraard laten we het ons goed smaken. Dan fietsen we na de camping. Een beetje een lugubere donkere camping met veel arbeiders, die er staan. Die hebben nu pauze. Ze nemen het er van. Slapen in hun auto op op een stoel voor de tent of kaarten bij een picknickbank. Er is ook een groep kinderen. Er is niemand bij de receptie en de camping gaat pas om 16.30 uur open volgens het bord. Dat was niet helemaal de bedoeling.  We zijn zo vrij om de tent, maar ergens op te zetten. We doen de helmen onder het grondzeil en hopen dat de tent zo droogt. Alles is nu klam.
We gaan naar de stad. Dat betekent 3 km terug fietsen. Maar met deze einden is 3 km natuurlijk niets.
Maar ik ben  wat bibberig. Te veel beweging en te weinig koolhydraten. We besluiten een barretje te zoeken voor een kopje koffie. Manlief een espresso en ik een cappuccino. En dit overkomt we nu voor de tweede keer. Ik dacht dat het een foutje bij het bestellen was, de eerste keer. Maar ik krijg koffie met een gigantische dot slagroom met daarop caramelsaus en een rietje.  Het is heerlijk, maar wel een bulkje  suiker. Na de koffie voel ik me gelijk een stuk beter. We gaan naar het touristoffice om een kaart te halen. Dan bezoeken we de indrukwekkende kathedraal, het gemeentehuis(prachtig ingericht trouwens) en gaan dan op zoek naar het beeld van Jeanne D'Arc.  Ook deze vinden na een poosje zieken. Zien nog een winkel met tweede hands kleren. Moet ik ook even in. De prijzen zijn heel hoog en ik kan niet altijd ontdekken dat het merkkleding is. Een winkel verder, de C en A hangen broeken met 70 % korting en dan betaal je 5 euro voor een nieuwe broek. Dan koop je toch geen tweede hands of het merk moet heel goed zijn.
Dan begint het helaas te miezeren. We spoeden ons naar de camping. Schrijven ons in. Bij de receptie is een afdakje en daar hebben we de fietsen al onder gezet. We komen er niet meer weg, het regent wel een uur. En zo zitten we met meerdere campinggasten onder het afdak. Niet te verstaan, zij alleen Frans, wij wel drie talen maar geen Frans. Dan is de communicatie gauw afgelopen.  
Ondanks de app blijft het regenen. Het regent echt gestaag. En morgen geeft de app ook regen. Dat geeft hij steeds, maar elke dag voel het mee. Behalve nu. Het doet ons denken aan een keer in Oostenrijk en dag fietsen voor Wenen. Hebben we een keer 24 uur onafbrokennregen gehad. We zullen het beste er maar van hopen. 
Als het eindelijk wat droger is, gaan we op zoek naar een winkel en een restaurant of zo. De camping staat weer in de buurt van bedrijventerrein. We komen bij een Lidl, wel 10 keer zo groot als in Nederland. We halen brood, fromage blanc en fruit. We hebben daarna de keus uit een grill restaurant, een steakhous of de Chinees. We kiezen maar voor de Chinees. In de hoop de telefoons te kunnen opladen en er vervolgens een hele poos te kunnen zitten. 
Ik zal niet in detail treden, maar we gaan over onze grenzen heen. En niet zo'n klein beetje ook. Het is heerlijk. Ik voel me weer licht worden in het hoofd. Schrijf maar gauw dit blog af en dan maar de camping. Ik voel dat mijn motortje op volle toeren draait. Zal wel lekker warm zijn vannacht. Een keertje moet kunnen toch?

Weer:  zon, veel wind, 's middags regen, ' s avonds droog maar bewolkt
Km:  50 km, vlak, langs de rivier
Camping: municipal Orleans €14.40
Diner: Chinees





Reacties