De veertiende dag van Saint Thibaut naar Sully sur Loire 87 km

Wat hebben we steeds een geluk met het weer. Elke dag voorspellen ze regen en elke dag is het droog en hebben we zelfs af en toe zon. Eigenlijk heel prima fietsweer. ' s Morgens is het wat frisjes en fietsen we een flinke poos met de jas aan. Maar gaande weg de dag wordt het beter. Deze avond vanaf een uur of 4 een lekker zonnetje. Dit gaat al een aantal dagen zo.
Het gebied waar we nu fietsen is wat toeristischer dan gebied in Noord Frankrijk. Toen hadden we dagen met alleen verlaten dorpjes. Nu fietsen we langs vriendelijke dorpjes met barretjes en cafeetjes. Veel bloemen en fris geverfde huisjes. Wat een verschil. De Loire is een hele brede rivier met bijna geen water, althans op dit moment. Je ziet brede zandbeddingen. Soms fietsen we langs de rivier en soms langs de kanalen die langs de Loire zijn gemaakt. Daar zijn dan weer kleine sluisjes in. Deze zijn weer mooi op gefleurd met schitterende bloemenbakken. Af en toe loopt er zelfs een kanaal over de rivier. We vroegen ons af hoe dit heet. Ook een aquaduct?
Het is wel mooi de afwisseling tussen de rivier en het kanaal. Alleen de rivier zou erg saai zijn. Je hebt daar alleen bossen en soms hele stukken weidegrond. Nu kom je dus ook door deze fleurige vriendelijke dorpjes. De Loireroute is vlak en dat betekent dat we veel fietsers zien onderweg. Ook op de camping zie je steeds tenten met fietsers. De mensen zijn wel erg op zichzelf. Je hebt bijna geen contact met mensen. Dat is op de Camino wel anders. Ook tref je zelden mensen voor de tweede keer. Maar we vinden het prima. We gaan ook niet voor de sociale contacten.
Vandaag was de route dus vlak. Er was wel veel wind. Dat betekent toch nog weer stevig fietsen. De route was 85 km. Met nog een een bezoekje aan een winkel, 87 km.
We zijn rond 16.00 uur in Sully sur Loire. Er voorin het stadje staat een prachtige Loirekasteel. We leggen het picknickkleed in de kasteeltuin en nemen eerst het restje brood en nog een bak koffie. Dan bezoeken we het kasteel. Het is echt een kasteel, zoals je je een kasteel voorstelt. Er zijn verschillende kamers ingericht. In verschillende tijden. Het geeft een mooie indruk van de geschiedenis van het kasteel.
Rond kwart voor zes gaan we op zoek naar een supermarkt. De supermarkten zijn hier immens. Rijen pasta, rijen saus... Ik word er een beetje moedeloos van. Boodschappen doen kost dan zoveel tijd en je moet zo zoeken. We eten uitstekend! Beter dan andere jaren. Manlief was dol op een vaag prutje uit de vriezer. We koken de pasta of rijst in het Tupperware serveerwonder en dat doet het uitstekend. Op het gas maken we dan de ui en wat we meer hebben. De kom van het serveerwonder gebruiken we weer voor de salade en ondertussen maken we dan ook al vast de salade voor de komende dag. Een verschil met thuis is dat we er een ( klein)broodje bij eten over dag. Ongeveer 300 tot 400 gram. Het brood is wel lekker, maar vult niet zo. Het donkere Duitse brood is hier niet te vinden. Logisch natuurlijk, dit is Frankrijk. Wel allerlei soorten stokbrood. Maar die slaan we zoveel mogelijk over of we moeten een cerial brood vinden.
Vanmiddag hadden we de rest van de wraps van gisteren. Nou die smaakten super! Als een gebakje! Misschien komt dat ook wel van het fietsen dat tussen de middag het eten zo smaakt. Het feit is er gewoon.
Er is een scheur in mijn zadeldek. Dat is jammer. Ik ben zo blij met mijn zadel. Aan deze zit een heel verhaal. Ik verslijt de nodige zadels. Ze breken af op het lengte steunpunt. Ja, hoe leg ik dat goed uit. Dat komt door het fietsen in een te groot verzet. Dat zet je teveel kracht en dat kost zadels. Ik ben er nu meer op verdacht, want het kost niet alleen zadels, maar het kost ook je knieĆ«n. Van de fysio moet ik lichter fietsen. Dat gaat steeds beter, behalve hier bij het klimmen. Dit zadel hebben we gekocht in Hall in Duitsland. We waren daar in 2012 toen het vorige zadel het begaf. Dat is best een probleem, want waar vind je dan zo gauw een ander. Fietswinkels zijn dun gezaaid. Improvisorisch had Manlief het zadel gerepareerd, maar het zat niet goed. Maar nergens op zaterdagmiddag tegen 4 uur  een fietswinkel te vinden. We deden ook nog boodschappen bij de Penny, een soort Aldi. Daar lag in het middenpad een stelling met allerlei afprijzingen. Daar lag dit zadel tussen voor de prijs van €7,00. We hebben het zadel gelijk gekocht en zeiden tegen elkaar dat het nooit veel kon zijn, maar dat we voorlopig gered waren. Dit zadel heeft het dus al 6 jaar gedaan en meer dan 10.000 km. En nu begint het dekje te scheuren. Balen. Als het regent wordt het hele zadel van binnen nat en dan van de weeromstuit mijn fietsbroek. Erg vervelend.
We staan op een weer een leuke camping met zicht op de Loire. Voor onze tent staan huisjes en een bij de huisjes staan picknickbanken.  Precies voor onze tent stond een huisje leeg. We hebben ons de picknicktafel maar toegeĆ«igend. Dat maakt het net even wat prettiger. Al zijn we ook blij met ons picknickkleed. We zijn nu zo soepel dat in de benen komen geen probleem is.
Er is ook een zwembad. Na het eten heb ik nog even een half uurtje gezwommen. Dat was beter te doen dan gisteren qua temperatuur. Maar het is zo lekker om even te zwemmen. Morgen gaan we naar Orleans. Een grote stad. Het is maar 50 km en dan hebben we ook nog tijd om de stad te bekijken.

Weer: druppels, af en toe zon, veel wind, 's avonds zon
Km:  67 km, vlak, langs de rivier
Camping: Le Jardin Sully sur Loire
Diner: pasta  met sla, toetje