De twaalfde dag van Le Chemin naar Never 77 km

Het was een heftige dag. Wat een wind en wat een hoogte verschilllen. Rond de middag was ik niet meer vooruit te branden. Ik kreeg de trappers niet meer rond. We hadden alleen brood gegeten en afgezien van een bakker was er niets onderweg te koop. We kunnen ook niet goed van het zware brood vinden, zoals we vorig jaar in Duitsland aten. En het lichte brood vult gewoon niet. We hadden ook nog wat noten en wat abrikozen. Het ging toen nog weer een uurtje wat beter. Maar op de camping aan gekomen kon ik nog net de tent vast houden, zodat Manlief deze kon vast zetten. Ik ben op het kleed gaan liggen en heb eerst een uur voor pampus gelegen. Totaal af.
77 km met veel klimmen(700 meter) met veel wind en de de bagage maakt dit tot een fikse dobber.
In de stad Never was een 24 uurs winkel en we hadden daar nog eieren, witte bonen en water en wijn gekocht. Terwijl ik plat lag heeft Manlief alle pasta die we nog hadden gekookt en er een lekker prutje van gemaakt. Hier knapten we beiden van op.
De route van vandaag ging langs kleine wegen. Over het algemeen heel stil. Het landschap is veel kleinschaliger als boven Vezelay. Maar wel heel mooi. Gelukkig was de zon niet volop aanwezig. Dat maakte dat het wel lekker fiets weer was. Af en toe hadden we wat spetters, maar over het weer mogen we niet echt klagen.
Rond 7 uur zaten we aan het ontbijt vanmorgen. Erg gezellig met AndrĂ© en Martin. AndrĂ© gaat terug naar huis. Martin blijft nog een paar dagen. En wij gaan wee verder. Helaas ... ik zou er mijn hele vakantie wel door willen brengen. Het is zo leuk om met de verschillende mensen te praten. Iedereen heeft zijn eigen verhaal.
Na het afscheid van deze mannen en natuurlijk Arno en Huberta zaten wij rond 8 uur op de fiets. We kwamen om 17.00 uur op de camping aan. We hebben natuurlijk wel wat gerust onder weg, maar we hebben er lang over gedaan.
Na het eten hebben we de stad nog verkend. We hadden geluk, de kerk was nog open. Deze was prachtig. Romaans aan een kant en gotisch aan de andere kant. Prachtige fresco's en moderne glas in lood ramen. Er worden kaarsen gebrand voor Bernadette de heilige van Lourdes. Zij ligt hier ergens begraven. We kunnen niet goed vinden waar.

Er is ook een feest aan de gang. De mensen zien er allemaal uit als scheepslui. Het heeft iets met speciale boten te maken, die op de Loire vaarden vroeger.  We gaan vroeg naar bed, want we zijn moe en koud. We eten nog een hardgekookt eitje met het laatste stukje chocola. Morgen moeten we eerst boodschappen doen, want we hebben niets meer.
En dan beginnen we aan onze volgende route: De Loire. We doen hier 425 km van. Ongeveer 5 a 6 dagen fietsen.

Weer: regen af en toe zon, veel,wind,'s avonds droog
Km:  77 km, heuvelachtig, maar goed te doen als je genoeg gegeten hebt
Camping: Never €12,40
Diner: macaroni met witte bonen in tomatensaus

We hebben nu totaal 750 km gefietst in 10 fietsdagen.

We zijn langs het huis gefietst wat ik als eens heb bekeken als optie voor een herberg.

De hoogte verschillen van vandaag!