De negentiende dag van Montsoreau naar Durval 78 km

Manlief is aan het koken en ik zit naast hem op ons picknickkleed. Ik kan natuurlijk een handje helpen, maar met de weinige dingen die we nu hebben, zitten we elkaar alleen maar in de weg. Een gewelidige camping met een fijn zwembad. Echt een leuke verrassing. Alleen geen picknickbanken. Wel een afdak voor de fiets. Ook fijn en bij evt. regen handig, want dan kunnen we droog zitten. 
Nu doen we dus gymnastische oefeningen op het picknickkleed. "Kun jij ben de schaar? Zie jij de lucifers? " Soms is het heerlijk, maar als er een wolk voor de zon zit is het fris. 
Wat scheelt het een stuk dat we de nodige kilo's kwijt zijn. Ik dacht in 2015 toen we in Borger kampeerden bij de Samenloop voor hoop, hoelang gaan we dit gekruid in de tent nog redden. We hadden last van de rug, je kunt bijna niet omhoog komen. Dat jaar hebben we ook de vouwwagen weer gebruikt.we hadden geen energie voor fietskamperen. Het gaat nu fantastisch! Je komt makkelijk in de benen. Het slapen op de dunne matrassen is geen probleem. We hebben er alles gewoon om gedaan: wandelen, fietsen, zwemmen. Maar het ging steeds moeilijker. Nu fiets ik 75 km met bagage, veel klimmen, dagen achter elkaar en bij aankomst zwem ik nog 60 banen. Dan is onze conditie prima. 

We hebben eerst de tent opgezet en hebben toen in de schaduw gegeten. Het was erg warm. Daarna zijn we gaan zwemmen. Eerst een poosje geslapen op de strandbedden en toen ik warm genoeg was heb ik  zestig banen gezwommen. Het is Manlief te koud. Na 10 banen vond hij het welletjes. Gelukkig hadden ze een warme douche. Ik ben blij dat ik hier nog zit, want de straal was zo hard dat ik dacht dat ik door het afvoerputje zou verdwijnen als ik me niet vast hield. Ik kon het niet laten en heb wel 4 x op de startknop gedrukt. Het eten is klaar en ik stop nu even en ga straks weer verder. 

Het eten is klaar en de afwas is gedaan. Ook hebben we onze avondwandeling gemaakt door het plaatsje Durtal. Mooi, oud, helaas veel leegstand. De prijzen voor de huizen beginnen van €34.000,- tot kasteeltjes van €250.000,- . Dus wil je wat, dan ligt hier je kans. Maar als het elke zomer dit weer is, ben je gauw klaar met je zomerhuis. Voor het fietsen is het heerlijk weer, maar elke keer met zwemmen doe ik geen borstcrowl, omdat ik het te koud vind om mijn armen steeds boven water te hebben. Nu zitten we met jassen aan op de stoelen. Is wel te doen, maar geen zwoele zomeravond.
Op Facebook zagen we dat het weer in Nederland ook niet best is. Het is te doen maar koud, denk ik. Het houdt voor gewone vakantiegangers niet over. 
Vanmorgen zijn we met de jassen aan gestart. Het was dat ik niet zo bij mijn sokken kon, maar anders had ik ze gepakt. We fietsten niet langs de route, maar via de gewone weg. Anders zie je alleen de Loire of de akkers die er achter liggen. Het was zondagmorgen en erg rustig. We komen zo langs allerlei stadjes en dorpjes. We zagen veel grotwoningen. Ook schijnen er champignons te worden gekweekt in de grotten. En natuurlijk heel veel kastelen. Al schenen meer het land in de grotere te staan. Ik vind dit al imposant. 
In het boekje wordt dit stuk aangegeven als druk, maar vandaag hebben wij er geen last van. We hebben wind tegen. Het lijkt er op dat als we straks het binnenland ingaan we voor het eerst de wind in de rug krijgen. Dat hebben we al deze dagen nog niet gehad. Met een rustig vaartje gaan we de 40 km langs de Loire. En inderdaad bij de afslag Saint Mathurin sur Loire, waar we stoppen met de Loire hebben we de wind in de rug. Dat is lekker en ik merk voor het eerst hoe makkelijk het nu gaat. We moeten flink klimmen en dalen, maar de klimmetjes zijn wel zwaar, maar met hoge snelheid gaan we naar beneden en zijn als we goed zijn uitgereden, alweer halverwege de volgende klim. Het scheelt ook dat we voor tussen de middag pasta hadden. Daar fiets ik geweldig op.
Manlief had in Saint Maturin sur Loire nog wat boodschappen gedaan. Voor vanavond hebben wij een lekker pastaatje. En we kunnen ook nog wat maken voor morgen vroeg. We nemen geen wijn of fromage blanc mee. Het is inmiddels daarvoor warm en ik fiets in mijn shirt. We moeten nog veertig kilometer. Misschien is er nog wel wat open. Dat is helaas niet zo en een toetje zit er niet in. Daarom na de pasta met nog een babystronkje ijsberg sla en boterham met banaan en kaneel toe.
Voor morgen vroeg hebben we nog wat brood en daarna is de bodem van de tassen weer inzicht. Morgen zijn er geen winkels op de route. Gelukkig is er een Lidl in het dorp, zodat we weer voor twee dagen kunnen inslaan. De route voor morgen is 80 km met flink klimmen 3 x tot 400 meter. Oké, ik denk ook lang dalen, maar je moet het wel doen. 

Weer: fris begonnen, in de middag zon, 's avonds bewolkt
Km: 78 km
Camping: Durtal €15,30
Diner: pasta met tonijn en salade, toetje brood met banaan en kaneel




Reacties