De negende dag van Auxerre naar Vezelay 65 km

Na een uitstekende nacht van bijna 9 uur, werd ik door Manlief wakker gemaakt. Door mijn slaapmasker denk ik gewoon steeds dat het midden in de nacht is en ik blijf dan maar slapen. Het is inmiddels bijna 7.45 uur als we echt opstaan. Doordat we goed geslapen hebben en maar een korte dag voor de boeg hebben, doen we rustig aan. Om 8.45 uur zitten we op de fiets. Het is bewolkt, maar gewoon lekker van temperatuur. Ik fiets met mijn jas aan, maar een uurtje kan hij uit. We fietsen langs het jaagpad van het Canal du Niverau. Om de km een sluisje. Veel scheepvaart, bestaande uit allerlei formaten jachten. Opvallend veel Engelsen. Hoe die hier verzeild raken. Naar mijn idee is het hier mooi, maar wat Engelsen hier expliciet zoeken?  
Na een uur is de route versperd. En uiteraard staat er niet bij hoe je dan moet fietsen. De Garmin van Manlief geeft uitkomst. Maar we moeten wel met een giga omweg met een klim. De afdaling is ook giga. Ik had 49 km op de teller staan. Vanavond bleek dat dit de snelste afdaling van deze dagen is. Het ging echt wel hard genoeg. We dragen hier tot nu toe altijd een helm. Met de steile heilingen en vele dalingen en het landbouwbouw verkeer, is dit wel zo veilig. We hebben nog nooit een route gereden, waarbij we elke dag de helm op hadden. Dat zegt genoeg denk ik. Ik heb inmiddels onder mijn kin aan beide kanten twee witte driehoekjes. Daar zitten de bandjes en gespen van mijn helm.
Vandaag is de route verder rustig. We rijden zeker bijna 50 km langs het water. Het enige klimmen is het stukje dat we dan weer omhoog moeten, omdat er een weg met een brug het kanaal kruist.
Het landschap is vlakker en wat meer coulissen, net zoals in de Achterhoek.
Ook vandaag zat het venijn weer in de staart. We moeten,om in Vezelay te komen, twee flinke kuitenbuiters overbruggen. 
De camping ligt iets buiten het stadje. Het is een leuk klein natuurcampinkije met een jeugdherberg. We mogen zelf een plekje kiezen. De douches zijn na even wachten erg lekker warm. Om 15.45 uur zijn we klaar om het stadje in te gaan. We hebben geluk, want er is een concert. 4 Mannen zingen a cappela close harmony en zo mooi. Zo zuiver en zo klein en dan weer zo vol. Wat een geluk. 
Het is heel bijzonder om nu zomaar eens in Vezelay te zijn. Normaal kom ik er alleen op zondagmorgen en dan ook nog vroeg. We gaan dan naar de laude om 8.00 uur.
Het is erg druk in de straatjes en de winkeltjes. Er zijn veel kunstwinkeltjes, met prachtig gemaakte spullen. Manlief heeft hier geen enkel gevoel voor. Hij staat voor de deur met zijn armen over elkaar te wachten. Het gaat me er niet om, om spullen te kopen. Het is gewoon mooi om te zien hoe dingen gemaakt zijn. 
We brengen een bezoek aan de herberg en het pelgrimsbureau. Grappig, de man is vrijwilliger in het bureau en zijn vrouw in de herberg. We krijgen van beide een stempel. 
Uiteraard gaan we ook naar de vesper. De nonnen zingen weer prachtig. Het is erg leuk. Ze delen liedbundels uit maar je kunt niet zo snel volgen welk nummer ze zingen. Maar even goed, het is geweldig om er te zijn en er naar te kunnen luisteren.
Voordat we naar de vesper gingen, zijn we al langs een klein buurtsupertje geweest. De boodschappen hebben we al en na de vesper gaan we als een speer naar huis om te koken. Bij ons plaatsje hebben we een bankje en deze zetten we lekker in het avondzonnetje. We koken samen een potje macaroni met een ui, prei en een pakje tomatensaus. Geen kaas en vis, want dat zijn we vergeten. En ook geen toetje, want in de buurtsuper kosten de fromage blanc van een halve liter wel 2x zo veel als 1 liter in de supermarkt. Bovendien de route was vandaag niet zo lang€ en hebben dus ook niet zoveel calorieën nodig. Volgens de Garmin maar 900 en gisteren ter vergelijk wel 1600.
We drinken nog een kopje gemberthee met een cracker met banaan in de avondzon en dan zit ook deze negende dag er weer op. En morgen gaan we naar de herberg. Ik kijk er naar uit.

Weer: zon, eind van de middag bewolkt en wat heel lichte regenbuitjes
Km: 65 km, heuvelachtig, maar goed te doen
Camping:€13,50
Diner: macaroni 








Reacties