De dertiende dag van Never naar Saint Thibaut 67 km

Het uitgevloerd zijn van gisteren had nog een staartje. Ik heb vannacht bijna 9 uur geslapen! Volgens de Fitbit 8.58 uur om precies te zijn. En dat, terwijl ik ook nog een poos wakker ben geweest van de regen. Een fikse bui was het. We hebben het droog gehouden, maar de randen van het onderkleed waren nat.  De tent was bijna weer droog toen we wakker werden om 8 uur.
Omdat er geen enkele fourage meer voorhanden was, hebben we gelijk de tent opgepakt en ons klaar gemaakt voor vertrek. Dat ging vlekkeloos, zelf met de constructie thermoskan, daarboven op waterkoker en dan water opwarmen in de wc's. De elektriciteit zit allemaal hoog in het gebouw. Daarom kun je niet zo de waterkoker zo aanzetten. Dan is het snoer te kort. We denken dat dit moet ivm het als het water hoog komt te staan. Je staat als het ware aan de oever van de Loire. Het was wel druk in het toiletgebouw dat gezamenlijk door mannen en vrouwen gebruikt moest worden. We stonden voor de wastafel samen te wachten tot het water kookte. Tot 3 keer toe ging iemand pardoes voor ons staan om de wastafel te gebruiken, terwijl er naast ons nog twee wastafels vrij waren. Dat is mijn grootste angst met de waterkoker, dat ik tijdens het lopen of zo perongeluk tegen iemand aanloop en dat die dan het hete water over zich heen krijgt. Het gaat gelukkig steeds goed.
Terwijl we op het punt van vertrekken stonden begon het te miezeren. Om je nu gelijk nat te laten regenen is ook nogal wat. En de vooruitzichten met het weer zijn zo wie zo slecht. We eigenlijk niet zo goede zin vandaag.  In het receptie gebouw is ook een plek waar fietskampeerders en wandelaars kunnen schuilen, dus hebben we er maar een kwartiertje internettten tegenaan gegooid.
Inmiddels was het al 9.30 uur en nog steeds niet ontbeten en nog niet vertrokken. We zijn nog nooit zo laat geweest in deze vakantie. 
Na een kwartier werd het droger en konden we op zoek naar de supermarkt. Afgezien van een half pak rijst, twee hardgekookte eieren en wat theezakjes hebben we niets meer. Na inderdaad 10 minuten fietsen, dat hadden ze gezegd bij de camping, kwam er een supermarkt inzicht. De havermout was ook op en nieuwe vinden heeft hier nog best wat voeten in de aarde. Ik denk dat Fransen niet van havermout houden, want je ziet het nergens. We hadden al uitgezocht hoe het in het Frans heet: savoine. Farine du savoine of Ble du savoine. Het winkelpersoneel kon ons niet helpen. In Spanje keek ik ook altijd bij de babyvoeding, daar vond je ook nog wel eens wat. Maar hier stond het er niet tussen. Rijstemeel zou ook mogen, maar elk pak heeft toegevoegde suikers. Moet je voorstellen: voor baby's en meestal zo rond de 20 gram per 100 gram. Maar ook wel meer. Er zat een merk bij met 38 gram. Vanaf 4 maanden staat erop, kun je het geven aan een baby. Onvoorstelbaar. Uiteindelijk zagen we een heel fijne gemalen savoine bij de bij bioproducten. €3,25 per 500 gram. Bij ons €0,39. Erg duur. Maar ook het groente en fruit is hier duur. En bij sommige supermarkten kun je ook niet per stuk fruit en groente kopen. Juist als je op de fiets bent wil je geen kilo van elk. 
Nog een prijs voorbeeld. De goedkoopste appels zijn hier rond de €3,98 de kilo. Dat was me vorig jaar ook al opgevallen in Corbigny. We hoorden dat het ook hier eind april vreselijk heeft gevroren. Dat zal de prijzen nog wel op doen lopen.
Na een 3 kwartier waren we klaar met boodschappen doen. We zijn verder gefietst richting route in de hoop daar een bankje te vinden. En ja na een kwartiertje een picknicktafel zelf. Het is inmiddels 11 uur en het ontbijt laten we ons goed smaken. Fromage blanc met appel en banaan en havervlokken en nog twee plakjes vers brood met Camenbert. De goedkoopste kaas hier in deze regio. 
We pakken gelijk onze boodschappen op de juiste plek. De tassen en maken ook een kikkererwten salade voor later op de dag. 
Dan gaan we stevig op weg. Het is, afgezien van de wind, een makkie. Gewoon vlak. Het lijkt een beetje op de Elberoute in Duitsland. In twee uur tijd fietsen we 40 km. Een eitje...
We lunchen in een prachtig stadje en gaan weer op weg. Na 25 km is het half vier. De volgende camping is weer 20 km. De lucht is zwart en we besluiten hier te blijven. Op de buienradar staat voor de avond regen voorspeld. Dat was de hele dag al zo. Maar we hebben afgezien van hele donkere luchten geen spat regen gehad. Het is van het weer, jas aan, jas uit.. Maar ik vind het prima. Het is droog en meestal niet te koud. Wat wil je dan nog meer. 
We merken dat het gebied touristischer is. Er Ijn meer barretjes voor een kopje koffie, meer stadjes, meer Chambre d 'hotes. De camping staat vol Nederlanders en Duitsers. En van alles wat. Kampers voor langere tijd, fietsers, wandelaars. En tot mijn grote vreugde is er een zwembad. Niet op de camping, maar bij de camping. Ik besluit even te kijken naar wat het is. Het is een echt zwembad. En het kost maar €3,00. We doen eerst nog wat boodschappen en dan ga ik lekker even zwemmen. Inmiddels is de lucht zwart. En de wind koud. Maar ik laat me niet weerhouden voor een heerlijke duik. Het water is verwarmd. Wat is dit toch fijn. Maar zodra ik een arm boven het water til voor de borstcrawl voel ik hoe koud het bovenwater is. Ik besluit te blijven zwemmen. Na meer dan zestig banen besluit ik er toch te gaan. De keus is nu een koude douche of geen douche. Ik besluit het laatste. Bibberend kleed ik me aan. Had mijn fietstas met alle kleren mee. Ik hul me in heen hemd, shirt met lange mouwen en de lange broek. En sokken!!
Weer bij de tent heeft Manlief het eten klaar. De wijn is al ingeschonken en mijn dagelijkse 1,5 liters fles mineraal water staat er al naast. Die neem ik steeds. Dan weet ik zeker dat ik genoeg drink. Gewoon water staat mij wat tegen 's avonds. 
We smullen van de wraps met salade en maken er gelijk wat klaar voor morgen voor tussen de middag. Ik dacht gisteren te voelen dat mijn broek wat strakker zat. Maar vandaag merk ik er niets van. Integendeel hij zit toch weer wat ruim.... maar over de billen wel wat strakker. Ik heb eens gehoord dat je van fietsen stevige billen krijgt. Dat zou voor mij nu niet erg zijn. Alles is na het verlies van de kilo's redelijk op zijn plek gebleven, alleen mijn billen "hangen" wat.  
Na deze persoonlijke ontboezemingen stop ik er maar mee. Het weer ziet er net zo als vandaag en dat viel achteraf reuze mee. De tassen zijn weer gevuld met genoeg voorraad. Op naar de volgende 400 km Loireroute! 

Weer: druppels, af en toe zon, veel wind, 's avonds droog
Km:  67 km, vlak, langs de rivier
Camping: Saint Thibaut 
Diner: wraps met sla, toetje

Een kanaal over de rivier



Reacties