Pinkstermaandag 2017

Het was gisteravond erg koud. We hebben tot 12 uur buiten gezeten. Het heeft volgens mij de halve nacht geduurd voordat ik weer warm was. Om 9.00 uur werd ik wakker. De zon scheen. Het is wat in Nederland. Als je de weerberichten zou volgen dan zou je nooit iets doen. Er wordt vaak slecht weer voorspeld. 9 van de 10 keer valt het dan toch mee. Zo ook weer vandaag. Vanuit Zuidwolde moeten we weer naar huis. 85 km. We kunnen naar Meppel fiets en vervolgens met de trein. Maar we kunnen ook nog in Ommen met de trein. De route van de Fietsersbond loopt via Balkbrug, Ommen, Lemele, Nieuw Heeten, Laren, Almen, Vorden, Hengelo. Het waait stevig.
Maar eerst ontbijten we met Zuslief. Zij eten wentelteefjes en wij onze vertrouwde yoghurtje met banaan en appel. Dan ruimen we de tent op en nemen afscheid van alle familie.
Om 10.45 uur zitten we op de fiets. We moeten eerst langs de winkel, want afgezien van 2 rijstwafels een banaan en een appel hebben we niets bij ons. We halen brood, bananen, kwark, kikkererwten, worteltjes, chocola, noten en   een zak salade.  Zo kunnen we de tocht tegen de wind wel aan.
Het is inmiddels een tijdje geleden dat we hebben gegeten en daarom nemen we eerst een broodje met ei en sla. Het smaakt fantastisch. Dan fietsen we naar Ommen. En voor het monument van Reinier Paping, winnaar van de Elfstedentocht 1963 lunchen we. Weer 2 broodjes. Wat smaakt het heerlijk zo in de zon, samen met een kopje koffie. Met de trein gaan is geen optie, want het gaat tot nu toe prima.
We vervolgende route weer langs Lemele richting Nieuw Heeten. We moeten stevig op de pedalen. En ik moet dan echt elke 15 km/20 km eten. Anders heb ik geen energie. Dan nemen we kwark met havermout, banaan en appel. Samen eten we zo een bak kwark op. Dat vinden we best heel wat. We rekenen uit dat dit prutje €1,30 kosten voor ons beiden. En dan hebben we een behoorlijke hap. In verhouding met een ijsje dus een goedkope hap.  Een ijsje kost gauw 1 euro per bol. Dus zo 2 euro. Maar dan heb je nog geen "voeding". Maar wel dezelfde calorieën.
We gaan nu voor de laatste de kilometers. Inmiddels merk ik wel dat ik een flinke rit in de benen heb, Ik bedenk me dat we iets moeten met mineralen en eiwitten. Door de wind zweten we niet, maar we verliezen wel vocht. Voor de spieren zijn de eiwitten goed. Ik bedenk me dat ik een soep ga maken. En zo breken de laatste kilometers aan. Via Almen richting Vorden. Nu wordt het wel afzien.  Maar eindelijk is de kerktoren in zicht.
Ik maak thuis een bonensoep met 4 soorten bonen. Deze gaan er goed in.  Na het eten een warme douche en dan krummelen we nog even aan. Wasmachine aan. Spullen naar de zolder en zo is alles weer opgeruimd. Ik maak een blog en Manlief de foto's.
We kijken terug op twee heerlijke weekenden.

KM 84
Temperatuur 24 bewolkt met afwisselend zon
Menu Bonensoep met een salade van kikkererwten


Reacties