De tweede dag van Amerongen naar Spakenburg

ÍLF 9b. 85 km Jachthaven Spakenbrug

Wat kan je in een dag veel mee maken. Stonden we vanmorgen nog een groene boerderij camping, nu staan we aan het water van het Flevomeer en de Jachthaven Nieuweboer in Spakenburg. En we vallen met de neus in "de botter" ! Het is feest en er liggen we 40 oude houten botters. 
Mijn tijd op mijn kilometerteller doet het niet goed kwam ik vandaag achter. Ik dacht dat we om 8.40 uur al op de fiets zaten. Dat is dus hu zo en ik heb geen idee... we slapen tegenwoordig allebei met een slaapmasker. Ik heb dan geen idee Hoeilaart het is. Mijn Fitbit stond op 8.30 uur. Dat is erg veel. Maar 90 kilometer fietsen met bepakking met op en af gaan is ook wel zwaar. Ik heb dus prima en heel lang geslapen, Heerlijk. 
Na een ontbijtje van nog een stukje eigen gebakken brood en 2 rijstwafels met huttenkase waren we start klaar. De zon scheen volop toen we weg gingen. De route ging door prachtige boerenlanen. We kwamen langs verschillende buitens. Wat is Nederland toch mooi. Via Odijk langs de Kromme Rijn reden we richting Utrecht. 
Bij Odijk moeten we stoppen. We missen ons havermout ontbijt.  Om half tien had ik toch een hongerklop. Ik stond te trillen op mijn benen. Na wat noten en 4 rijstwafels en een hard gekookt ei, lukte het weer. 
We hervatten de route richting Utrecht. Het is verbazingwekkend dat je zo dicht bij de stad bent en toch nog zo landelijk fiets. We zien in de verte de nieuwe gebouwen van de Universiteit Utrecht. Via het Rietveld Schreuderhuis bereiken we Utrecht. We rijden dwars door de binnenstad. Dat heeft toch ook altijd wat, bij een AH halen we wat fourage. Yoghurt, broodjes, wortels, bananen, appels ...
We rijden verder door de stad en komen bij de Dom. Daar staan twee prachtige zandschulpturen. Heel klein en heel,precies. Prachtig om te zien. De reis gaat verder en zo snel als we de stad in zijn, zijn  we ook weer buiten we rijden richting Maartensdijk. Een route met prachtige oude bomen. Ergens onder de bomen eten we een lekker yoghurtje en een broodje. Vandaar uit door een schitterend bos- en heidegebied richting Amersfoort. We denken dat we langs het huis van Prinses Beatrix zijn gekomen. De route leidt ons door een stukje oud Amersfoort. Een stad heeft toch wel wat. En door een nieuw stukje Amersfoort zijn we ook de stad zo weer uit. Het begint nu flink warm te worden en ik ben inmiddels ook wel klaar met het fietsen. In de verte zien we Spakenburg al liggen. Maar zoals altijd zit het venijn in de staart. Er is botterfeest en een drukte van belang. Op een gegeven ogenblik biedt een meneer ons aan om ons naar de Jachthaven te leiden. We krijgen een mooi plekje op de dijk, met zicht op het Flevomeer. Ik vlij met op ons kleed en doe eerst een dutje. Manlief gaat zich douchen en als ik wakker ben ga ik ook. Je moet hard drukken op de knop, maar dan komt net water ook met fikse stralen. Verkwikt springen we op de fiets voor boodschappen. We kijken nog even op het botterfeest en besluiten een pizza te eten. Op een terrasje in het zonnetje genieten we van de drukte en van een stinkende solex race. Leuk om zoveel verschillende mensen te zien. Ik neem nog een lekkere cappuccino en Manlief een glas witte wijn. Het leven is goed!

Temperatuur 27 graden
Prijs camping 5 euro
Menu Pizza








Reacties