De derde dag van Spakenburg naar Hattem

LF 9b (Breda naar Nieuweschans ) Camping Molencate
77 km , harde wind en heel warm: 31 graden

Vanmorgen waren we vroeg wakker. Gisteren zijn we relatief vroeg naar bed gegaan en direct gaan slapen. Met als gevolg dat we nu rond 7 uur wakker zijn. Rustigjes aan zijn we opgestaan. We hebben eerst de tent ingepakt. Dat kunnen we heel snel na al die jaren ervaring. We besloten om in het dorp te eten. Dat moest ook wel, want we hadden ook niets meer. Omdat de wasgelegenheid ver bij de tent vandaan is, maken we alles eerst op de fiets. Dan rijden we naar de toiletgebouwen en halen daar water en koken een waterkoker met heet water. We maken nog even snel toilet en fietsen dan naar het dorp(of is het een stadje?) Spakenburg. We halen weer een hele voorraad eten. Er staat een stevig wind, dus we moeten dan ook zorgen dat we steeds wat binnen krijgen.  We drinken in de winkel een kopje koffie en lezen ondertussen gauw even de krant. Dan doen we snel de boodschappen. De resten van het "botterfeest" zijn nog goed waar te nemen. Het lokt niet om bij de botterhaven tussen de bierglazen en de walm van patat te ontbijten. We rijden naar de volgende jachthaven en maken daar een ontbijtje van yoghurt, appel, banaan en havermout. Dat gaat er wel in, want het is inmiddels 9 uur. We maken gelijk een portie voor tussen de middag. In dezelfde bakken waar we nu uit eten. Is wel zo makkelijk. We pakken de boodschappen handig in. Tenminste dat proberen we, want we weten nog niet zo goed wat werkt. Vroeger aten we alleen brood met (smeer) kaas en komkommer. Nu met alle groente en fruit is het een hele puzzel waar we alles laten. 
Ik heb nu mijn school eetkoeltasje mee en daar proberen we het eten in koel te houden. Het wordt vandaag meer dan 30 graden en de smeersels voor op het brood smelten waar je bijstaat. Het is een hele uitstalling. Maar om kwart voor tien zijn we onderweg. Er staat een stevige bries. Ik moet altijd eerst even op gang komen. Heb gelijk verzuurde benen. Manlief trapt gelijk dat het een lievelust is. Ik hobel er achteraan. De temperaturen stijgen. We nemen de burg en gaan van het vaste land naar Flevoland. Nooit geweten dat het daar zo prachtig is. Zo groen en zo'n afwisseling tussen bos en groene weiden. Af en toe een stuk strand. Het doet ons denken aan Denemarken. En stipt na 20 km bereiken we Zeewolde en Manlief stopt. Hij heeft zijn lesje met mij inmiddels geleerd. Als ik niet op tijd eet, dan heb ik geen honger meer en ben niet aanspreekbaar. Na nog een tijdje zak ik dan van de fiets en blijf ik apatisch zitten. Wil geen eten en ben niet aanspreekbaar. Ik voel het zelf niet aankomen. Ik moet gewoon na zo'n 20 km stoppen en eten. Trek of geen trek. We proberen het voor te zijn en zeker vandaag nu het zo vreselijk warm is.
 Ik heb een shirt met lange mouwen aan, want heb al aardig de brand in mijn armen. Verbranden is geen pretje, zeker als je nog twee dagen voor de boeg hebt. Het strandje bij Zeewolde is prachtig. Er staan gelukkig bomen en we vleien ons onder een boom op het picknick kleed. We nemen een brood met huttenkase, tomaat en komkommer. Daarna een 3 stuks pananoten. En natuurlijk koffie. Het is zo warm dat ik besluit om alleen een poosje in mijn sport BH te fietsen. Na een half uurtje fietsen we verder richting Elburg. Net voor dat we op het vaste land komen treffen we nog een leuk strandje. Ik ga lekker zwemmen, Manlief ligt onder de boom te faceboken. Na een kwartier ben ik opgefrist en gaan we lunchen. De bak met yogurtje en havermout smaakt als een gebakje! 
We stappen weer op het stalen ros en gaan over het water naar Elburg. Wat is dat toch een prachtig stadje. Ik zou hier graag eens rustig winkelen, maar met Manlief erbij wordt dit niets. 
We rijden dus direct door richting Oldebroek en Wezep. Bij Wezep hebben we weer 20 km er op zitten. Ik heb helemaal geen trek, dus eten we een sinaasappel. En een halve bidon water.
In Wezep halen we nog wat boodschappen. Wat salade, tonijn, bananen en een fles roze. En dan gaan we voor de laatste kilometers richting Hattemerbroek.  Na 3 km komen we bij de camping. Een soort Wittenzomer. Gelukkig met zwembad. We zetten de tent snel op en "duiken"  het zwembad in. Wat een heerlijkheid. Op een ligstoel komen we bij van deze zware dag. Tegen de wind in met wel 20 kilo op de fiets valt niet mee.
De camping is prachtig. We staan alleen op het trekkende veld met een mooi wcgebouwtje. Heerlijk fris. Het weer is fantastisch en we zitten tot 22.15 uur buiten. Gewoon in 't shirt. Wat een cadeautje.

Temperatuur 31 graden
Prijs camping 18,50 euro
Menu salade met broodjes




Reacties